Gamen met FSR op de Samsung Galaxy S24-serie?
Er is vandaag, naast nieuwe informatie over het zogenaamde titanium frame op de S24 Ultra, nog meer interessante nieuwe informatie over Samsung verschenen. Het bedrijf lijkt namelijk, samen met Qualcomm, AMD te helpen bij het verder ontwikkelen van zijn FSR-technologie (FidelityFX Super Resolution).
FSR moet beter concurreren met DLSS
FSR is een upscalingtechnologie van AMD die je kan gebruiken in ondersteunde games om hogere framerates te krijgen. Als je deze technologie activeert in een game, wordt deze game in een lagere resolutie gerenderd en vervolgens wordt er upscaling gebruikt om de resolutie kunstmatig te verscherpen. Zo is een game minder veeleisend voor je pc, waardoor je van hogere framerates kan genieten, maar ziet het er nog steeds mooi uit.
AMD is inmiddels alweer een tijdje zijn FSR-technologie aan het ontwikkelen en momenteel kan je in een paar games ook al gebruikmaken van FSR 3. Toch loopt AMD’s technologie momenteel wel nog achter op Nvidia’s DLSS-upscalingtechnologie. DLSS (Deep Learning Super Sampling) bestaat al wat langer en levert momenteel betere prestaties en biedt ondersteuning voor meer games. Ook maakt Nvidia gebruik van AI om zijn upscalingtechnologie te versterken.
AMD heeft dus zeker nog een inhaalslag te maken en het bedrijf lijkt nu hulp in te schakelen van Samsung en Qualcomm. Deze informatie komt vanuit de bekende leaker Revegnus op X (Twitter). Hieronder zie je de tweet met de onthulling van Revegnus.
Wat betekent dit voor Samsung?
Voor Samsung is die FSR-technologie erg interessant voor het verbeteren van gameprestaties op zijn smartphones. SamMobile haalde al aan dat Samsung twee jaar geleden zijn eerste smartphonechip met ondersteuning voor raytracing aankondigde. Dat was de Exynos 2200-processor. Ondersteuning voor raytracing was toen natuurlijk leuk om te kunnen vermelden in promotiemateriaal, maar er waren nog maar weinig games die het ondersteunden en de chip had moeite om tegelijkertijd raytracing te gebruiken en goede framerates te leveren.
FSR kan voor Samsung een mooie oplossing zijn voor dit laatste probleem. Als zijn Exynos-chips games in een lagere resolutie kunnen renderen en vervolgens weer naar een hogere resolutie kunnen upscalen, dan kan je waarschijnlijk van raytracing én hoge framerates genieten op toekomstige Samsung-smartphones.
Revegnus stelt in zijn post dan ook dat deze FSR-technologie naar verwachting zal worden toegepast op Samsungs Galaxy-producten, samen met raytracing. Wie weet zien we het dus al verschijnen bij de release van de Samsung Galaxy S24-serie.