Adblockers worden massaal verwijderd sinds Youtube ze blokkeert
Sinds een aantal weken probeert YouTube zijn gebruikers aan te sporen om geen adblockers meer te gebruiken. Wie zo’n browserextensie ingeschakeld heeft om geen reclame te moeten zien, krijgt sinds kort de melding dat de videospeler geblokkeerd wordt. De filmpjeswebsite laat je nog drie video’s kijken, maar zet de videospeler daarna achter slot en grendel als je de adblocker niet uitschakelt.
Die verandering treft vooral gebruikers die met hun laptop of pc naar youtube.com surfen om video’s te kijken. Wie kijkt via een applicatie op de TV of via de mobiele versie van de website, kan voorlopig advertenties blijven blokkeren. Ook op andere websites, waar YouTube-video’s ingebed werden, kan je nog steeds advertenties blokkeren.
Vaker verwijderd én geinstalleerd
Het anti-adblockerbeleid bij YouTube heeft als resultaat dat heel wat adblockers verwijderd worden. Zo zagen ze bij AdGuard, dat een gratis browserextensie aanbiedt, dat de uninstall-cijfers eind oktober de hoogte in gingen – niet toevallig op hetzelfde moment dat YouTube het adblockbeleid uitbreidde. CTO Andrey Meshkov laat weten dat de Chrome-extensie normaal gezien zo’n 6.000 keer per dag van computers verwijderd wordt. In oktober klom dat getal zelfs kortstondig naar 52.000 verwijderingen per dag. Ook andere aanbieders van advertentieblockers zien die trend. De extensie van AdLock werd bijvoorbeeld 30 procent vaker verwijderd dan normaal.
Daar staat echter tegenover dat de adblockers vaker geïnstalleerd werden dan ooit. Volgens Meshkov werd AdGuard op een bepaald moment wel 60.000 keer per dag geïnstalleerd. Zeker nadat gebruikers doorhadden dat de betalende versie van de advertentieblocker nog wel werkt op YouTube, aldus de topman. Of mensen die adblockers ook anders zijn gaan gebruiken, dat valt moeilijk te bepalen. Omwille van privacyredenen verzamelen de adblockeraanbieders liefst niet te veel gegevens over hun gebruikers.
YouTube-advertenties blokkeren
De bedrijven achter de advertentieblockers zijn nu op zoek naar een manier om YouTube-advertenties te blijven omzeilen. Intussen bleek al dat YouTube niet specifiek op zoek gaat naar extensies, maar vooral nakijkt of er bepaalde filters werden ingesteld. Simpel blijkt het echter niet om de browserextensies daarop af te stemmen. Dat heeft alles te maken met YouTube: sommige gebruikers krijgen de advertentiewaarschuwing namelijk (nog) niet te zien. Daardoor kunnen de ontwikkelaars niet nagaan op welk aspect van de advertentieblocker YouTube precies reageert.
Voor wie de advertenties beu is, heeft YouTube natuurlijk zelf een oplossing klaar. Met YouTube Premium krijgen gebruikers sowieso geen reclame voorgeschoteld. De filmpjeswebsite probeert zijn gebruikers dan ook massaal in de richting van het abonnement van €11,99 per maand te sturen.