TechPoll: sluit jij een Facebook-abonnement af?
Meta reageert daarmee op klachten van de Europese Unie. Meer specifiek gaat het om het beleid van de socialemediagigant rond gepersonaliseerde reclame. In principe dient het zijn gebruikers, zo stellen de Europese wetgevers, toestemming te vragen hun gegevens in te zetten voor advertenties. Voor lange tijd veegde het die regels aan zijn laars. In samenspraak met het Europese Hof van Justitie zou er later een oplossing ontstaan: een reclameabonnement.
Betalen of wegwezen
Zo’n abonnement laat gebruikers door Facebook en Instagram scrollen zonder advertenties tegen te komen. Aanvullend worden je data niet gebruikt voor gepersonaliseerde reclame. Degenen die geen abonnement (willen) afsluiten, komen daar echter niet onderuit – tenzij ze de platformen verlaten.
Sinds deze week krijgen Facebook en Instagram-gebruikers namelijk de vraag of ze het abonnement willen afsluiten óf dataverwerking toelaten. Wil je niet betalen en weiger je dat Meta je gegevens in gaat zetten voor gepersonaliseerde advertenties? Dan eindigt het avontuur bij Meta. Je kan immers niet zonder toestemming of betaling langs de vragenmuur komen. Die betaling is ook meteen aan de forse kant. Wie het abonnement via zijn smartphone afsluit, betaalt 13 euro per maand. Meta biedt het abonnement ook aan via de webbrowser – dan kost het 10 euro per maand.
Europees verbod
Markant is dat Meta vorige week een verbod opgelegd kreeg voor gepersonaliseerde advertenties. Europese privacytoezichthouders zijn van mening dat Meta hier geen juridische basis voor heeft. Het verbod moet ertoe leiden dat de privacy van Europese burgers beter wordt beschermd, stellen ze. In de basis mag Meta hierdoor geen gepersonaliseerde reclame aanbieden, tenzij gebruikers expliciet toestemming geven.
Meta lijkt zichtbaar geërgerd door het verbod. Het bedrijf had de toezichthouders naar eigen zeggen enkele weken geleden op de hoogte gebracht van zijn plannen. “We hadden contact met ze om een goede uitkomst voor alle partijen te bereiken. Deze ontwikkeling negeert zonder rechtvaardiging dat voorzichtige en robuuste proces”, klinkt de reactie tegenover persagentschap Reuters.
TechPoll: ga jij betalen?
Je moet dus betalen – hetzij met geld of je data – om van Facebook en Instagram gebruik te blijven maken. Ben jij van plan het abonnement af te sluiten? Laat het ons weten in de TechPoll.
Neem jij een abonnement op Facebook?
- Nee (99%, 260 Votes)
- Ja (1%, 2 Votes)
Aantal stemmen: 262