Meta laat data-uitwisseling Facebook en Instagram uitschakelen
Google kondigde vorige week al aan dat gebruikers zelf kunnen bepalen of hun data gedeeld wordt wordt tussen de diverse Google-diensten. Vanaf 6 maart, met de ingang van de DMA, geldt dat gebruikers hiervoor expliciet toestemming moeten geven. Wanneer gebruikers die toestemming niet geven, zal de zoekgigant de data alleen delen als dit noodzakelijk is – bijvoorbeeld voor Google Pay-transacties in de Play Store. Meta introduceert nu dezelfde maatregelen voor Facebook en Instagram.
“In de komende weken zullen mensen meldingen ontvangen die hen informeren over hun mogelijkheid om te kiezen of ze informatie willen delen moeten delen tussen onze diensten”, schrijft Meta in het aankondigingsbericht. Meer specifiek introduceert de socialemediagigant de volgende instellingen:
- Data-uitwisseling Facebook en Instagram: gebruikers krijgen de optie hun accounts los te koppelen of gekoppeld te blijven gebruiken. In de eerste situatie stopt Meta met het uitwisselen van data tussen de accounts. In het tweede geval blijven ze gekoppeld, kan je ze via één Account Center beheren en blijft Meta data uitwisselen.
- Facebook Messenger: momenteel wordt er data gedeeld tussen Facebook en Messenger. Je kan er weldra voor kiezen ze los te koppelen, en dus met een los Messenger-account verder te gaan. Er wordt dan geen data meer gedeeld.
- Facebook Marketplace: ook Marketplace kan straks worden losgekoppeld. In de basis biedt de losgekoppelde Marketplace-service dezelfde ervaring. Wel verloopt de communicatie bij de losgekoppelde variant via e-mail, terwijl je normaliter via Messenger communiceert met de (ver)koper.
- Facebook Gaming: ook Gaming kan losgekoppeld worden, waarna Meta dus geen data meer uitwisselt. Dit gaat wel ten koste van de multiplayer-functie. “Mensen die ervoor kiezen om hun Facebook-informatie niet te gebruiken voor de spellen die ze op Facebook spelen, kunnen sommige spellen voor één speler spelen”, klinkt het.
Facebook zonder advertenties
Onderdeel van Meta’s DMA-plannen is ook de mogelijkheid om een advertentievrije Facebook- en Instagram-ervaring te bieden. Dat is al sinds november mogelijk via het advertentieabonnement – voorlopig lijkt daar niets aan te veranderen, ondanks kritiek vanuit privacyorganisatie noyb.
Bij noyb zijn ze van mening dat Meta een onevenredig hoog bedrag vraagt voor dat abonnement. De socialemediagigant vraagt minstens 9,99 euro per maand voor de advertentievrije versie, terwijl een gebruiker mét advertenties jaarlijks ongeveer 63 euro oplevert. Daarom besloot noyb een klacht in te dienen bij de Oostenrijkse privacywaakhond. Het is uiteindelijk aan de Ierse waakhond om over de klacht te oordelen.