Amazon in beroep tegen GDPR-boete voor tracking in warenhuizen
De logistieke tak van Amazon in Frankrijk werd veroordeeld tot een boete van 35 miljoen euro. De Franse privacywaakhond Centre Nationale de L’Informatique et des Libertés (CNIL) legt die boete op omdat het bedrijf de privacy van werknemers schendt.
Piepende scanners
Werknemers in Amazon-warenhuizen hebben allemaal een eigen scanner. Die gebruiken ze om te registreren welke producten er in het warenhuis binnenkomen en vertrekken. De scanners zijn aangesloten op een systeem dat niet alleen de stock en bestelling volgt, maar ook de activiteiten van werknemers. Vooral van dat laatste punt maakt de CNIL een probleem: Amazon houdt namelijk bij hoeveel tijd er tussen het scannen van twee artikelen zit. Dat zet de deur open voor misbruik, aldus het CNIL.
Amazon houdt die gegevens nauwgezet bij, wat het bedrijf een GDPR-klacht oplevert. Het systeem documenteert elke kleine onderbreking of pauze in twee categorieën: onderbrekingen vanaf één minuut tot tien minuten en onderbrekingen die langer dan tien minuten duren. Daardoor creëert het bedrijf de mogelijkheid om werknemers om verklaringen voor korte onderbrekingen en langere pauzes te vragen. Na 10 minuten begint de scanner overigens te piepen en toont hij een waarschuwing voor inactiviteit, net om lange pauzes te ontmoedigen. Volgens het CNIL is zo’n systeem illegaal. Dat Amazon de gegevens 31 dagen lang bijhoudt om de prestaties te evalueren, helpt de zaak niet.
GDPR-boete
De Franse privacywaakhond kijkt daarvoor niet naar het arbeidsrecht, maar beroept zich op de GDPR. Het probleem zit namelijk in de minitieuze dataverwerking van Amazon die privacyzorgen voor werknemers oproept. Het CNIL stipt trouwens nog een probleem aan met de scanners bij Amazon in Frankrijk: ze geven namelijk een foutmelding wanneer twee items op minder dan 1,25 seconden van elkaar gescand worden. Ook daarin ziet de CNIL een inbreuk op de GDPR.
Amazon reageert
Amazon reageerde intussen op de boete van 35 miljoen euro. Het bedrijf houdt voet bij stuk en gaat in beroep tegen de beslissing. “De bevindingen van het CNIL zijn feitelijk incorrect”, voegt het bedrijf eraan toe. Volgens Amazon zorgen de systemen er net voor dat bestellingen op een veilige en ordelijke manier uitgevoerd kunnen worden, zeker tijdens piekmomenten.
Het bedrijf maakte eerder al bekend dat het de metriek voor nietsdoen verlegt. Daar is nu pas sprake van na dertig minuten, en niet al na tien minuten. Of dat iets verandert aan het oordeel van de CNIL? Dat lijkt niet het geval te zijn: het gaat de privacywaakhond namelijk om het feit dat Amazon de data verzamelt, en niet om scanners die na tien minuten piepen.
Wijziging 25 maart 2024: Amazon liet intussen weten dat het in beroep gaat tegen de boete. Het artikel werd hierop aangepast en opnieuw gepubliceerd. De originele publicatie dateert van 23 januari 2024.