Nieuws

Amazon misleidt gebruikers met viersterren-reviews

Amazon misleiding Prime
© Unsplash/Anirudh
Amazon heeft de weergave van beoordelen in zoekresultaten gewijzigd. Gebruikers zien hierdoor niet langer het gewogen gemiddelde van alle beoordelingen.

Amazon legt met dit nieuwe systeem de focus op het aantal beoordelingen met vier sterren of meer. Dat maakt het lastiger om te bepalen wat gebruikers werkelijk van producten vinden. De nieuwe weergave van beoordelingen geeft immers onvoldoende beeld van de totaalscore, schrijft Android Police. De website meldt de nieuwe scores in zowel Duitsland, India als de VS te zijn tegengekomen.

Vanuit Nederland is het nieuwe scoresysteem eveneens zichtbaar. Wel beperkt dit zich voorlopig tot de Duitse website. Op de Belgische en Nederlandse winkels is het scoresysteem (nog) niet live. Tijdens ons bezoek aan de Nederlandse Amazon-store leek dit wel een work-in-progress. De vijf sterren zijn, op het moment van schrijven, reeds ingeruild voor één ster. Daarachter staat momenteel enkel het totale aantal beoordelingen.

Mogelijk betekent dit dat we er ook in België en Nederland aan moeten geloven. Een vooruitgang is het alvast niet. Met de vernieuwde weergave zie je immers enkel het percentage gebruikers dat vier of meer sterren gaf aan een product, en het gewogen gemiddelde daarvoor. Hoewel dat cijfer in beeld komt, ligt de nadruk – enigszins misleidend – op de reviews met (meer dan) vier sterren.

Verkochte reviews

Dat zoiets misleidend kan uitpakken is niet ondekbaar. Neem bijvoorbeeld een product dat in totaal 15 reviews kreeg, waarvan 9 met vier sterren of meer. Met de vernieuwde weergave zou dit uitkomen op ‘4+ sterren: 60%’. Zo’n relatief hoog percentage kan kopers overtuigen van de kwaliteit van een product. Wat echter onderbelicht blijft zijn de beoordelingen van kopers die producten drie of minder sterren geven. In de praktijk kunnen juist die negatieve reviews een doorslaggevende rol spelen in een mogelijke aankoop.

Niettemin omdat reviews bij webwinkels niet altijd ‘eerlijk’ blijken. Ondanks Amazons beleid om partners te weren die betalende reviews inkopen, zijn zulke acties niet geheel te weren. Dit betekent ook dat die 9 positieve reviews niet altijd eerlijk hoeven zijn, en dat percentage het niet altijd de werkelijke ervaringen met een product weergeeft.

‘Beste winkelervaring’

Amazon bevestigt noch ontkent de uitrol van de nieuwe weergave van beoordelingen. “We innoveren altijd namens klanten om de best mogelijke winkelervaring te bieden”, klinkt het in een reactie tegenover The Verge. Het is mogelijk dat de webwinkelgigant simpelweg de impact van dit systeem wil testen. Zulke testen leiden daarbij niet altijd tot definitieve implementatie van functies.

Of Amazon de nieuwe scores behoudt, moet dan ook mettertijd blijken. In België kunnen we nog met gerust hart ademen: we krijgen immers nog altijd het gewogen gemiddelde te zien. Voor hoe lang, is dan wel weer de vraag.


Update 18/08/2023 – 21:56: in een eerste versie van dit artikel stond aangegeven dat Amazon met de nieuwe weergave geen ‘gewogen gemiddelde’ toonde. Dat is onjuist en aangepast.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business