Meta en TikTok willen niet betalen voor EU-toezicht
Als onderdeel van de DSA worden techreuzen als Meta (Facebook, Instagram …) en ByteDance (TikTok) onder toezicht geplaatst. De bedrijven moeten daar ook zelf een bedrag voor neertellen om de controles te bekostigen, aldus de regelgeving van de EU. Meta nam het voortouw en ByteDance sluit zich aan bij het protest. Dat schrijft Politico.
Onder de huidige regeling moeten alle betrokken bedrijven de totale kost van 45,2 miljoen euro dragen. Die middelen zijn volgens de EU-regulatoren nodig om afdoend toezicht te houden op de 20 Very Large Online Platforms en 2 Very Large Online Search Engines (VLOSE’s). Die 45,2 miljoen euro is gebaseerd op het aantal gebruikers van de platformen in kwestie. Elk gecontroleerd platform zou minstens 45 miljoen gebruikers moeten tellen om onder de nieuwe regeling te vallen. Ze kunnen ook niet meer dan 0,05 procent van de nettowinst van 2022 verschuldigd zijn.
Amazon betaalt niets, Meta 11 miljoen
Als een gevolg daarvan ontspringen bepaalde kleppers de dans. Zo hebben bedrijven als Amazon en Pinterest bijna geen winst aangegeven in Europa, waardoor ze ook niets verschuldigd zijn. Dat in tegenstelling tot Meta, dat door de huidige regeling 11 miljoen euro mag neertellen om de regulering te bekostigen. ByteDance maakte de bijdrage die van hen verwacht wordt niet publiek.
Gezien het voorbeeld van Amazon, is het niet gek dat Meta bezwaar maakt tegen de methodes die de Europese regulatoren hanteren om de premies te berekenen. “Momenteel moeten bedrijven die verlies draaien niet betalen, zelfs als ze een grote userbase hebben of zwaar wegen op het budget van de regulatoren”, vindt het moederbedrijf van Facebook. Grote techbedrijven die hun bijdrage niet betalen, riskeren boetes tot wel zes procent van hun globale omzet.
Of het bezwaar van Meta en ByteDance iets kan opleveren, is niet duidelijk. De DSA trad in 2023 in werking. En naast de bijdrage voor regulatoren moeten grote techbedrijven voldoen aan allerhande voorwaarden voor transparantie, duidelijk adverteren en contentmoderatie. Ze moeten ook gegevens delen met de Europese Commissie en jaarlijks een onafhankelijke audit toestaan.