Windows 11 Patch Tuesday-update staakt bij 96%
Sommige gebruikers zien de installatie van de recente Patch Tuesday-update vastlopen op 96%. Als het updateproces vastloopt, verschijnt er een foutcode: 0x800F0922-error. Windows doorloopt vervolgens automatisch het herstelproces. Dit probleem treedt op bij systemen die op Windows 11 22H2 en 23H2 draaien. Oudere systemen worden niet meer ondersteund en ontvangen de recente Patch Tuesday-updates niet meer.
Volgens Microsoft ligt een verborgen systeemmap – C:\$WinREAgent – aan de basis van de problemen. Waarom deze map het installeren van de beveiligingspatches van februari tegenhoudt, is niet bekend. Microsoft komt in een toekomstige Patch Tuesday-update met een oplossing voor deze bug. Gebruikers die tegen de problemen aanlopen en de update toch willen installeren, wordt geadviseerd de map te verwijderen. Na het verwijderen van de map is mogelijk een herstart nodig.
In januari zorgde een bug in WinRE al voor problemen in Windows 10. Ook toen kon Windows de installatie van updates niet afronden. De enige manier om dat op te lossen was het uitbreiden van de WinRE-partitie. Dat lijkt nu niet nodig: het verwijderen van de systeemmap is afdoende.
Taakbalk plots verdwenen
De uitrol van de Patch Tuesday-update van februari heeft tot meer problemen geleid. Op zowel Windows 11 (KB5034765) als Windows 10 (KB5034763) verdween de taakbalk na de update. Bij velen verdwenen met name de icoontjes in het systeemvak. In andere gevallen bleven juist de gepinde apps weg na het installeren van de update. Voor Windows 11-gebruikers lijkt de update er vooral toe te leiden dat de taakbalk iets later inlaadt.
Gebruikers kunnen hier weinig aan doen. Microsoft installeert de Patch Tuesday-update automatisch op je systeem als er geen gekende problemen zijn. De benodigde herstart moet ook verplicht worden uitgevoerd. Microsoft zou over een tijdje komaf maken met de update-reboots.