EV-fabrikant Fisker stopt productie, geld is op
Fisker kampt al sinds de beginjaren met opstartproblemen. Nadat het Amerikaanse merk in 2011 zijn eerste plug-in hybrides had afgeleverd, werd de productie in 2012 alweer stilgelegd door problemen bij batterijleverancier A123 Systems. De Chinese Wanxiang Group kreeg in 2014 een tweede kans om Fisker van de grond te tillen na de aanschaf van Fiskers activa. Echter, een groot succes werd dit niet.
Fisker keerde in 2016 terug naar de Amerikaanse markt en haalde diverse malen geld op om de productie van EV’s mogelijk te maken. Sindsdien heeft het Amerikaanse merk één wagen op de markt gebracht: de Fisker Ocean. De EV lijkt echter te lijden onder de chaos bij Fisker. Na de introductie werd de auto gefileerd door reviewers. Ze klaagden onder meer over windgeruis, problemen in de software en het rijgedrag van de Ocean. Ook de bekende YouTuber Marques Brownlee ging met de Ocean de weg op. In zijn video betitelde Brownlee de Ocean als de “slechtste auto” die hij ooit heeft getest.
Klanten lijken er intussen hetzelfde over te denken. Fisker wist niet veel exemplaren van de Ocean te verkopen. De Amerikaanse fabrikant zegt in 2023 zo’n 4.900 exemplaren te hebben verkocht. De teller staat in 2024 tot nu toe op 1.300 stuks. Die EV’s zou het ook meteen kunnen leveren: er staan nog 4.700 exemplaren te wachten op een nieuwe eigenaar. Voorlopig lijkt het daar echter niet van te komen – het merk heeft namelijk geen geld meer.
Productiestop voor Fisker
Fisker is hierdoor genoodzaakt de EV-productie minstens zes weken stil te leggen. In de tussentijd onderzoekt de autofabrikant aanvullende financieringsmogelijkheden. Ook zegt Fisker de voorraad te onderzoeken. Bovendien zouden er gesprekken gevoerd worden met een “grote autofabrikant”. Welke fabrikant dat is, is nog onduidelijk. Het vermoeden gaat dat Fisker hoopt op te trekken met Nissan, die de fabrikant aan extra financiering kan helpen of zelfs kan inlijven.
Samenwerking met Nissan
Gezien Fisker meer dan één miljard dollar aan schulden heeft, lijkt dat laatste onwaarschijnlijk. Het Japanse automerk zou dan ook worden opgezadeld met alle schulden van Fisker. Investeren in een bedrijf met zulke hoge risico’s is eveneens niet zonder risico’s, temeer omdat Fisker in zijn bestaansverleden nog geen grote successen heeft neergezet.
Of het einde van de Amerikaanse automaker echt nabij is, zal de tijd moeten uitwijzen. Dat het zelfs merken als Ford maar mondjesmaat lukt om EV-successen te boeken, hangt echter als een donderwolk boven een klein merk als Fisker.