Megainvestering van Ford in EV’s is van de baan
Ford worstelt al langer met de entree van EV’s. De eerste zes maanden van 2023 eindigden voor Ford met een verlies van 1,8 miljard dollar op zijn EV-tak. Het derde kwartaal bood geen remedie tegen dat verlies. Sterker nog, de Amerikaanse automaker ziet zijn verliezen steeds sneller toenemen. Voor Q3 noteert Ford een verlies van 1,3 miljard dollar. Aansluitend op de presentatie van de cijfers heeft Ford bekendgemaakt een investering van 12 miljard in EV’s uit te stellen.
Daarbij stelt Ford onder meer de bouw van een nieuwe batterijfabriek uit. Daarnaast evalueert het bedrijf de batterijproductie in zijn Battery Park Michigan-fabriek, die verantwoordelijk is voor Fords wereldwijde batterijproductie. Volgens de automaker wil het zijn toekomstige capaciteit zodoende beter laten aansluiten bij de (wereldwijde) vraag naar EV’s.
Prijzen zijn (te) hoog
Vraag die voor Ford tegen lijkt te vallen. Dat wijt het merk aan meerdere factoren. Consumenten zijn volgens Ford-CEO Jim Farley ‘niet bereid meer te betalen voor EV’s dan ze zouden betalen bij een ICE of hybride auto’. Hierdoor ziet het merk zich genoodzaakt de prijzen van zijn EV’s te verlagen; hierbij moet het ook inleveren op marge. Momenteel leidt dat dus nog tot een verlieslatende EV-business.
Prijs is de belangrijkste focus bij Fords ‘tweede en derde cyclus EV’s’ die momenteel in ontwikkeling zijn, aldus Farley. De CEO haalt hier ook de Tesla Model Y aan, die als voorbeeld dient voor hoe een merk zich focust op kosten en schaalgrootte. “Een goed product is niet langer voldoende op de EV-markt”, vervolgt de topman. Voor de volgende generatie elektrische wagens heeft Ford deze focus op kosten en prijs wél meegewogen. Het bedrijf verwacht dat dit voldoende is om succesvol mee te dingen op de EV-markt.
Ford blijft winstgevend
Enkel Fords EV-divisie is verlieslatend. Op de verkoop van ICE en hybride voertuigen maakt Ford nog altijd winst. Voor het derde kwartaal noteert de automaker een netto-inkomen van 1,2 miljard dollar. In die termijn sleepte het bedrijf 41,19 miljard dollar aan omzet binnen.