AI-zoekbeleving Google is straks mogelijk de standaard zoekmethode
Amerikaanse gebruikers van de zoekmachine hebben al langer toegang tot deze functies via de Search Generative Experience (SGE). Wie SGE inschakelt in zijn Google-account krijgt onder meer AI-antwoorden te zien in Googles zoekmachine. Die resultaten verschijnen bovenaan de pagina en bieden een uitgebreid antwoord op je vraag; vergelijkbaar met de antwoorden van Googles Gemini-chatbot. Search Engine Land meldt dat de AI-zoekresultaten sinds kort ook beschikbaar zullen zijn voor degenen die zich niet voor SGE hebben aangemeld.
Ook voor deze testfase beperkt Google zich vooralsnog tot de VS. Een kleine groep gebruikers zal de AI-zoekbeleving nu standaard te zien krijgen, ongeacht of ze daarom gevraagd hebben. Het lijkt er zelfs op dat men niet ingelogd hoeft te zijn om de AI-zoekresultaten te zien te krijgen.
Niet bij alle zoekopdrachten
Functioneel is er overigens niets gewijzigd ten opzichte van de resultaten die SGE-gebruikers te zien krijgen. Ook nu krijgen gebruikers een mogelijk antwoord op hun vraag met diverse externe links, en kunnen ze met Gemini chatten om het antwoord te duiden. Gebruikers worden bovendien nog altijd gewaarschuwd dat de zoekresultaten ‘experimenteel’ zijn, en dus mogelijk niet helemaal kloppen. Je neemt de resultaten daarom voorlopig best nog met een korrel zout.
Momenteel worden de AI-overzichten enkel getoond bij zoekresultaten waarvan Google zeker is dat het overzicht “meer informatie biedt dan een typische zoekopdracht”, aldus Search Engine Land. Het is dus zeker niet zo dat je straks bij elke zoekopdracht wordt gebombardeerd met AI.
Geschil met uitgevers
Of dat in de nabije toekomst gaat veranderen, is de vraag. Vast staat dat uitgevers niet op AI-zoekresultaten zitten te wachten. Het zorgt er namelijk voor dat mensen minder snel geneigd zijn een website te bezoeken, waardoor uitgevers advertentie-inkomsten mislopen.
Uitgevers staan nu al niet bepaald te springen om de ontwikkelingen van AI. Veel AI-ontwikkelaars, inclusief Google en OpenAI, gebruiken artikelen van uitgevers om hun AI-modellen te trainen. Voor het gebruik van deze gegevens worden tegenwoordig wel licentieovereenkomsten gesloten. Toch betekent dit niet dat uitgevers het plots gaan tolereren als Google op deze manier bezoekers weglokt.