Wordt zoeken met Google deels betalend dankzij AI-functies?
Google.com bestaat meer dan 25 jaar. Gedurende die 25 jaar was er één constante: de zoekmachine van Google, die kon je gewoon gratis gebruiken. Het lijkt erop dat dat gratis karakter deels komt te vervallen. De zoekmachinegigant overweegt namelijk om geld te vragen voor geavanceerde AI-functies.
Indien Google geld begint te vragen voor de zoekmachine, is dat een flinke verandering in het businessmodel van Google. De zoekmachine is vandaag gratis te gebruiken omdat die Google toelaat heel wat advertenties te tonen en deze te personaliseren. Dat brengt op zich al heel wat geld in het laatje, al lijkt de zoekgigant nu vooral verveeld te zijn door AI.
Zoeken verliest van vinden
AI-systemen zoals ChatGPT, maar ook Googles eigen Gemini, kunnen namelijk antwoorden geven op vragen die je stelt. Met een zoekmachine moet je zelf nog op zoek naar het antwoord. AI-chatbots, daarentegen, presenteren het antwoord op een zilveren plateau, zonder dat je zelf opzoekwerk moet doen. Dat zorgt ervoor dat zoekmachines minder gebruikt worden. Dat jongeren alsmaar vaker opzoekingen doen in socialemedia-apps zoals TikTok, helpt de zoekmachine ook niet.
Toch blijft die zoekmachine een ware cashkoe: ongeveer 57% van de bedrijfsinkomsten, komen uit zoekopdrachten. Het is dus geen wonder dat het bedrijf de zoekmachine gratis kan blijven uitbaten: voorlopig verdient het nog genoeg aan advertenties. Sinds de opkomst van AI ziet het kostenplaatje er echter anders uit. Geavanceerde AI-functies en chatbots vereisen heel wat rekenkracht, en kosten Google dus meer geld dan de standaard zoekopdrachten.
Trage uitrol AI-functies
Europese lezers krabben zich aan het hoofd bij het lezen van die zin: hier is alleen de chatbot van Google, Gemini, makkelijk toegankelijk. Gebruikers buiten de EU hebben ook toegang tot de zogenaamde ‘Search Generative Experience’. Het gaat dan om een testprogramma met een heleboel AI-functies om de zoekervaring te verbeteren.
Het valt alleen op hoe traag Google die AI-ervaringen naar de standaard zoekmachine brengt. Dat is niet alleen in Europa zo, maar ook elders. Dat valt deels te verklaren met de plannen van Google: het zoekbedrijf zou enkele AI-functies voor de zoekmachine achter een betaalmuur willen steken. Volgens de Financial Times zou dat in de vorm van het Google One AI Premium-abonnement gebeuren. Dat abonnement zorgt er vandaag al voor dat je Gemini kan gebruiken in Gmail en Google Documenten. Ook andere AI-functies, die de zoekervaring verbeteren, zouden daaraan toegevoegd kunnen worden.
Wie wil zoeken met AI?
Over de vraag wat AI-functies precies betekenen voor een zoekmachine, kan uitvoerig gediscussieerd worden. Heel wat gebruikers krijgen liever het antwoord meteen geserveerd in plaats van het zelf op te moeten zoeken. Daar staat tegenover dat gebruikers niet echt op AI-functies lijken te wachten. Bing was een van de eerste zoekmachines die AI-functies integreerde, en biedt vandaag nog steeds Copilot-integratie. Hoewel de gebruikscijfers daardoor licht omhoog gingen, stagneerden ze snel. Het martkaandeel van Bing ligt met 10,5% nog ver onder dat van Google, dat 82% van de markt bedient.
Die cijfers lijken te suggereren dat gebruikers niet echt op een AI-zoekmachine wachten. Voor die gebruikers is er goed nieuws: Google Zoeken, zoals je dat vandaag kent, blijft gewoon gratis beschikbaar. Als Google geld begint te vragen, dan zal dat enkel voor optionele AI-functies zijn die de zoekervaring kunnen verbeteren. Google laat voorlopig weten dat het “niets om aan te kondigen heeft”. Insiders laten dan weer weten dat alles klaarligt om betalende AI-functies uit te rollen, maar dat het management die beslissing nog moet maken. Kortom: zo goed als alles ligt klaar om geavanceerde AI-functies betalend te maken, alleen moet Google de knoop nog doorhakken.