Spotify: “Apple blijft EU-wetgeving schenden”
Spotify heeft laten weten dat het een update had ingediend bij Apple, om “basic informatie rond de prijzen en de website” weer te geven in de Spotify-app voor iOS en iPadOS. Het gold als een test om te kijken of Apple de DMA zou respecteren. Nu blijkt dat Apple Spotify’s verzoek afgewezen heeft en de streamingdienst is daar niet over te spreken. “Apple gaat nog maar eens in tegen de beslissing van de Europese Commissie door onze update te verwerpen. We wilden via die weg met onze klanten communiceren over onze prijzen, maar Apple blijft rekenen op een nieuwe belasting” (commissie op aankopen, nvdr.). “Hun gebrek aan respect voor klanten en ontwikkelaars wordt enkel geëvenaard door hun lak aan de wet”, zei een woordvoerder van Spotify aan Engadget.
Spotify en Apple in de clinch
Dustee Jenkins, chief public affairs officer bij Spotify, reageerde ook op X. “Door ontwikkelaars te laten betalen voor communicatie met consumenten via in-app-links, blijft Apple de Europese wetgeving overtreden. Het is hoog tijd dat de Commissie zijn beslissing afdwingt en dat de consument er de echte, positieve gevolgen van kan ervaren.”
Apple en Spotify liggen al geruime tijd in de clinch over hoe er over abonnementsprijzen gecommuniceerd wordt op de platformen van Apple. De gemoederen laaien opnieuw op nu de iPhonebouwer de nieuwe update van Spotify afgewezen heeft. Opvallend, want Apple kreeg nog maar pas een monsterboete van 2 miljard dollar opgelegd van de Europese Commissie, voor het ‘blokkeren’ van alternatieve muziekapps.
De Europese Commissie voert ook nog een onderzoek naar technologiereuzen Apple, Meta en Google, voor de privileges die ze zichzelf toekennen en het aanrekenen van extra kosten aan ontwikkelaars. Hoe Apple nu gaat reageren op de tegenreactie van Spotify, is koffiedik kijken.