Ford BlueCruise onderzocht na fatale crashes
De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) meldt op zijn website dat het een onderzoek heeft geopend naar Ford BlueCruise. De regulator kan naar eigen zeggen bevestigen dat de rijassistentie actief was tijdens twee dodelijke ongevallen. Een daarvan gebeurde begin april in Pennsylvania, het andere in februari, in Texas. Enkel voor dat laatste ongeval kon de NHTSA bevestigen dat er al een onderzoek loopt.
Het zijn de eerste dodelijke crashes waar BlueCruise bij betrokken is. Fords rijhulpsysteem is momenteel beschikbaar bij de Mustang Mach-E en bepaalde modellen van de Ford F-150, Explorer en Expedition. Ford heeft ook al laten weten dat het zijn medewerking verleent aan het onderzoek, aldus TechCrunch.
Oorzakelijk verband met BlueCruise?
Het Office of Defects Investigation (ODI) is de tak van de NHTSA die moet onderzoeken of er een oorzakelijk verband is tussen een mogelijk technisch defect en het ongeval. De ODI heeft in 2021 een groot onderzoek gevoerd: dat rond Tesla’s Autopilot en een reeks ongevallen. De onderzoekers concludeerden dat er “een kritieke kloof bestond tussen de verwachtingen van chauffeurs die Autopilot gebruikten en de werkelijke capaciteiten van het systeem. Daardoor ontstond er een te voorzien misbruik, met vermijdbare ongevallen tot gevolg.”
Of er een gelijkaardige conclusie komt voor BlueCruise van Ford, zal onderzoek moeten uitwijzen. De constructeur heeft het rijhulpsysteem in 2021 voorgesteld. Het is enkel beschikbaar op vooraf in kaart gebrachte delen van snelwegen en Ford koppelt BlueCruise aan een monitoringsysteem van de bestuurder, waarbij camera’s controleren of die zijn ogen op de weg houdt wanneer het systeem actief is. Ford lijkt zo alvast meer voorzorgen ingebouwd te hebben dan bij Tesla’s Autopilot het geval was.
Totdat het onderzoek afgerond wordt, verdient Ford uiteraard het voordeel van de twijfel. Mocht er toch een oorzakelijk verband zijn met de ongevallen, dan is het probleem met zelfrijhulpsystemen toch groter dan de makers ervan durven toegeven.