Tesla wil uitzondering op hoge EU-importheffing op Chinese EV’s

Tesla Model 3
© Tesla
Tesla heeft de EU verzocht om de elektrische auto's die het in China bouwt, uit te zonderen van de hogere importheffing op Chinese EV's. De importheffing kan oplopen tot wel 38,1 procent.

Tesla produceert steeds meer elektrische auto’s in zijn megafabriek nabij Shanghai. De Amerikaanse automaker exporteert deze Chinese voertuigen vervolgens onder andere naar Europa. Als het aan de EU ligt, moet Tesla daar binnenkort een flinke aanvullende importheffing over betalen.

Deze heffing, die kan oplopen tot 38,1 procent (van 10 procent op het moment van publicatie), is bedoeld om fabrikanten te belasten die Chinese overheidssubsidie ontvangen voor het exporteren van EV’s. Tesla beweert echter minder te profiteren van deze subsidies, en vraagt daarom om een uitzondering.

Tesla wil gelijke heffing als subsidie

Tesla wil dus geen hogere importheffing betalen op de Model 3’s die het vanuit China naar Europa exporteert. Het bedrijf stelt dat het niet eens is met de EU-voorstellen en wil enkel een importheffing betalen die gelijkstaat aan de subsidies die het in China ontvangt. Hiervoor heeft de fabrikant een individueel onderzoek aangevraagd bij de EU, die de werkelijke subsidies zal onderzoeken.

Op basis van dit onderzoek krijgt Tesla een definitief heffingstarief opgelegd. Of de Europese Commissie, die verantwoordelijk is voor het onderzoek, hier meteen mee begint, is op dit moment nog niet bekend. Voor andere automerken die EV’s in China produceren, is de aanvraagprocedure voor zo’n onderzoek pas later dit jaar beschikbaar.

Stemming lidstaten en voorlopige rechten

Het is nog niet zeker of de hogere importheffing er ook daadwerkelijk komt. De Commissie heeft Europese lidstaten gevraagd om vóór 2 november te stemmen over het plan. Op basis van deze stemming wordt de invoering ervan afgeschoten of doorgezet. Vast staat dat Duitsland, Hongarije en Zweden tegen de plannen zijn.

Voordat de lidstaten een definitief oordeel vaststellen, wordt het plan al deels doorgevoerd. Vanaf 4 juli werkt de EU met voorlopige compenserende rechten. Die rechten zal de EU pas innen als de definitieve rechten zijn vastgesteld. Dat moet later dit jaar gebeuren.

Uitgelicht artikel Tesla Model 3 Tesla roept 1,6 miljoen auto’s terug in China

Gesprekken met China

Momenteel is de Europese Unie ook nog in gesprek met de Chinese autoriteiten. Doel is om samen met de Chinese overheid tot een oplossing te komen. Komen de partijen niet tot een oplossing, dan gaat de heffing vanaf 4 juli in. Wanneer de definitieve heffing ingaat, geldt deze voor een periode van 5 jaar.

Chinese fabrikanten moeten nu overigens al vastleggen hoeveel en welke EV’s ze exporteren naar de EU. Die gegevens kunnen worden gebruikt om de heffingen met terugwerkende kracht te innen tot 5 april 2024.

Heffingen voor andere merken

Voor BYD, Geely (moederbedrijf van Lotus, Lynk & Co, Polestar en Volvo) en SAIC (GM) heeft de EU reeds individuele heffingen vastgesteld, waar Tesla nu dus ook om vraagt. Die heffingen zijn vastgesteld na een individueel onderzoek en zijn meegenomen in een steekproef. Andere merken die EV’s in China produceren en deelnamen aan het onderzoek, maar niet in de steekproef zitten, betalen een heffing van 21 procent. Alleen bedrijven waarvoor geen van beide geldt, betalen straks de maximale heffing van 38,1 procent.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business