Juridische actie tegen Fluvius om IT-problemen op te lossen
Netbeheerder Fluvius kampt al geruime tijd met IT-problemen. Al ruim drie jaar zelfs, melden Het Laatste Nieuws en VRT. Hierdoor krijgen duizenden gezinnen en bedrijven al een flinke tijd geen rekening meer voor hun energie en kunnen ze ook geen voorschotten meer betalen. Dat terwijl ze wel van het netwerk gebruikmaken. Een zorgwekkende situatie: de energierekening loopt immers op, maar als huishouden of bedrijf kan je er niets aan doen.
Databank voor netbeheerders
De IT-problemen van Fluvius spelen in de Atrias-databank die de netbeheerder in 2021 op de markt bracht. Die databank moest het makkelijker maken om het energieverbruik van Belgische huishoudens te delen tussen netbeheerders. Ook moest het de facturatie vereenvoudigen. Deze efficiëntieslag zorgt nu echter vooral voor kopzorgen.
Softwarefouten zorgen er namelijk voor dat er momenteel 21.785 EAN-nummers, het nummer dat je leveringspunt identificeert, geblokkeerd zijn. Gegevens daarvan kan de netbeheerder op dit moment dus niet uitlezen en verdelen. Voor sommigen is die blokkade beperkt tot enkele weken of zelfs maanden, maar bij anderen sleept het al meer dan een half jaar aan.
Situatie is niet geëvolueerd
De VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) maande Fluvius al meermaals tot het oplossen van de IT-problemen. Daarvoor kreeg het bedrijf tot en met 30 juni 2024 de tijd. Nu de termijn is verstreken en er geen oplossing is gekomen, is de VREG er definitief klaar mee. De energiewaakhond zegt juridische stappen te nemen. Welke stappen de waakhond neemt, is nog niet bekend. Woordvoerster Barbara Janssens zegt daarover volgende week duidelijkheid te kunnen geven.
Het is overigens niet de eerste keer dat de VREG juridische stappen onderneemt naar aanleiding van de problemen. In april 2023 kreeg de netbeheerder al een boete van 1 miljoen euro opgelegd.