Apple probeert alweer aan de Europese DMA te voldoen
De Europese Commissie kwam eind juni al met een voorlopig oordeel over de mate waarin Apple voldoet aan de Digital Markets Act (DMA). Hieruit bleek dat Apple de zogeheten ‘steering’-regels van de DMA overtrad. Apple verbiedt ontwikkelaars namelijk expliciet om vrijelijk abonnementen buiten de App Store te promoten. Apps die linken naar abonnementenpagina’s buiten de appwinkel, worden uit het Apple-ecosysteem verbannen. Nu komt Apple hierop terug door een wijziging in het App Store-beleid.
Voortaan mogen ontwikkelaars wél verwijzen naar hun aanbod buiten de App Store, zij het exclusief voor gebruikers in de EU. Bovendien staat het ontwikkelaars vrij om gebruikers te informeren over de prijzen van abonnementen buiten de app. Het maakt daarbij niet uit waar de ontwikkelaar naar linkt; dat kan een alternatieve appwinkel, een andere app of een website zijn.
Apple schrapt daarnaast zijn eerdere eisen met betrekking tot het ontwerp van externe links. Dit kunnen knoppen zijn waarop men kan klikken, maar ook codes die gescand kunnen worden.
‘Initial Acquisition Fee’
Dit klinkt als een grote vooruitgang, maar toch staan ontwikkelaars zoals Spotify en Epic Games er niet om te springen. Dit heeft vooral te maken met Apples zogeheten ‘Initial Acquisition Fee‘ van 5% en een servicepremie van 10%. Deze kosten rekent Apple aan over alle aankopen buiten de App Store binnen twaalf maanden na het installeren van de app.
Ontwikkelaars staat het zodoende nog steeds niet geheel vrij om hun abonnementen buiten de App Store aan te bieden. Ze moeten namelijk servicekosten blijven afdragen aan Apple. Volgens Spotify is dit het zoveelste geval waarin Apple “fundamentele vereisten van de DMA negeert”. De streamingdienst verzoekt de Europese Commissie streng toe te zien op de naleving van de Europese richtlijnen. Epic-CEO Tim Sweeney doet een soortgelijk verzoek.
Vooralsnog is het onduidelijk of het aangepaste App Store-beleid voldoet aan de Europese DMA. Daarover zal de Commissie nog een uitspraak moeten doen. Uiterlijk in maart 2025, twaalf maanden na de start van het DMA-onderzoek naar de techgigant, zal de Commissie zich hierover uitlaten. Blijkt Apple niet te voldoen, dan kan dit resulteren in een boete van 10% van de wereldwijde jaaromzet.