Nieuws

Spotify-gebruikers op iOS krijgen abonnementsprijzen te zien

Spotify
© iStock / stockcam
Spotify gaat Europese gebruikers op iOS voortaan via de Spotify-app informeren over de prijzen van zijn abonnementen en lopende promoties.

Spotify waagde eerder dit jaar al een poging om zijn abonnementsprijzen in de Europese iOS-app te verwerken. Die poging werd echter afgewezen: Apple besloot de update te blokkeren en wees erop dat het niet is toegestaan om gebruikers naar externe betaalplatformen te verwijzen. Dit is alleen toegestaan als ontwikkelaars gebruikmaken van Apples nieuwe DMA-maatregelen. Hiervoor moet de ontwikkelaar dan wel een zogeheten ‘Core Technology Fee’ betalen. Spotify was het hier niet mee eens en drong er bij de Europese Commissie op aan om Apple’s DMA-maatregelen te onderzoeken.

Dit leidde onlangs tot voorlopige onderzoeksresultaten, waarin Apple schuldig werd bevonden aan het overtreden van de ‘steering’-regels van de DMA. Volgens de Europese DMA moet Apple appontwikkelaars de mogelijkheid bieden om abonnementen buiten de Apple App Store vrijelijk te promoten. Ontwikkelaars zouden ook de mogelijkheid moeten krijgen om links toe te voegen naar externe webpagina’s ter ondersteuning van die promotie.

Music Streaming Services Entitlement

Eén van die Europese eisen heeft Apple onlangs ingewilligd met de zogeheten “Music Streaming Services Entitlement”, meldt Spotify in een blogpost. Dankzij die “entitlement” kunnen apps zoals Spotify Europese gebruikers informeren over de prijzen van hun abonnementen. Daarnaast mag de streaminggigant gebruikers vertellen dat het abonnement via hun website verkrijgbaar is. Het is (nog) niet toegestaan om links toe te voegen.

Althans, niet zonder daarvoor te betalen. Onlangs introduceerde Apple wijzigingen in zijn App Store-beleid. Dit nieuwe beleid staat ontwikkelaars toe om links aan hun apps toe te voegen, mits ze bereid zijn daarvoor flink te betalen. Apple rekent ontwikkelaars namelijk een 5% “Initial Acquisition Fee” en een “Store Services Fee” van 10%. Apple rekent deze kosten binnen twaalf maanden nadat een app is geïnstalleerd. Opmerkelijk is dat Apple die kosten zelfs aanrekent voor aankopen die niet via iOS zijn gedaan, maar bijvoorbeeld via Windows en macOS.

Voldoet Apple aan de DMA?

Of Apple met dit nieuwe App Store-beleid voldoet aan de Digital Markets Act, blijft moeilijk te bepalen. Op basis van de eerdere interpretatie van de Europese Commissie, die stelt dat Apple ontwikkelaars de vrijheid moet bieden om (gratis) naar hun website te linken, is dat nog niet het geval.

Dit sluit ook aan bij de beslissing van de Commissie om Apple in maart een boete van 1,84 miljard euro op te leggen voor het beperken van die mogelijkheden. Volgens de EU mag Apple niet zomaar bepalen of ontwikkelaars wel of geen externe links mogen plaatsen. Dat Spotify nu enige informatie mag weergeven, is een eerste stap vooruit, maar de streamingdienst dringt er bij de Commissie op aan om verdere maatregelen te nemen.

app storeAppledigital markets acteueuropese commissieiosiphonespotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken