Nieuws

EU wil weten hoe TikTok en YouTube content aanbevelen

Europees Parlement AI Act
© Unsplash / Alexandre Lallemand
De Europese Commissie heeft Snapchat, TikTok en YouTube gevraagd om toe te lichten hoe ze content aanbevelen. Eigenlijk wil de Commissie dus inzicht in de algoritmen van de platformen.

Met die gegevens wil de Europese Commissie achterhalen of Snapchat, TikTok en YouTube voldoen aan de Digital Services Act (DSA). Daarin staat dat ‘grote onlineplatformen’ risico’s moeten beperken die voortkomen uit het gebruik van algoritmen. Het gaat dan bijvoorbeeld om risico’s die content kan hebben op de mentale gezondheid van gebruikers, maar ook om het voorschotelen van schadelijke content.

Risicostrategieën van Snapchat, TikTok en YouTube

Snapchat en YouTube is specifiek verzocht om gedetailleerde informatie te geven over de data die hun algoritmen gebruiken om content aan te bevelen. Daarnaast is hen gevraagd aan te geven welke rol hun algoritme speelt in systematische risico’s, “met inbegrip van kwesties die verband houden met het verkiezingsproces en het maatschappelijk debat, het mentale welzijn van gebruikers (bijv. verslavingsgedrag en ‘rabbit holes’ in de inhoud) en de bescherming van minderjarigen”, aldus de Europese Commissie.

Van TikTok wil de Commissie niet zozeer weten hóe het algoritme werkt, maar ligt de focus op de maatregelen die het heeft genomen om risico’s te beperken. Wat heeft TikTok gedaan om de verspreiding van schadelijke content te voorkomen, die risico’s oplevert voor verkiezingen, de veelzijdigheid van de media en het maatschappelijk debat, vraagt de Commissie zich af.

Snapchat, TikTok en YouTube krijgen tot 15 november de tijd om de vragen van de Commissie te beantwoorden. Gebaseerd op die antwoorden neemt de Europese Commissie een besluit over mogelijke vervolgstappen. Dat kan leiden tot een formele procedure, schrijft de Commissie. Als uit zo’n procedure blijkt dat een platform zich niet aan de eisen van de DSA houdt, of als er onjuiste gegevens zijn aangeleverd, kan het platform daarvoor worden beboet.

Onderzoeken voor de DSA

Sinds de DSA in de zomer van 2023 in werking trad, heeft de Commissie al meerdere keren stappen ondernomen tegen grote onlineplatformen. In oktober 2023 startte de EU een onderzoek naar X vanwege de vermeende verspreiding van desinformatie. Deze zomer riep de Commissie X opnieuw op het matje vanwege de misleidende blauwe vinkjes.

Naast X kregen ook AliExpress, Facebook en Instagram informatieverzoeken van de Europese Commissie. Dit voorjaar oordeelde de Commissie bovendien dat de ‘Lite’-versie van TikTok te verslavend was.

DSAeueuropese commissiesnapchattiktokyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren