Vrije modemkeuze in België: dit moet je erover weten
Vanaf 1 november 2024 moeten Belgische telecomproviders toestaan dat je een eigen modem gebruikt. Dat is goed nieuws voor wie thuis wat meer wil doen met het wifinetwerk, al zorgt het bij veel klanten toch voor onduidelijkheid. Wat is die modem precies en waarvoor dient die? En haal je er ook daadwerkelijk voordeel uit als je je eigen apparatuur gebruikt?
Verschil tussen modem en router
Heb je thuis internet? Dan heb je ook ongetwijfeld ergens een modem staan: zonder dat apparaat werkt de internetverbinding namelijk niet. Simpel gezegd dient de modem vooral om het signaal van buitenshuis om te zetten naar één dat je binnenshuis kan gebruiken. Het type modem dat je hebt is dan ook afhankelijk van het soort aansluiting dat je provider gebruikt. Voor coax-, VDSL- en fiberverbindingen worden verschillende soorten modems gebruikt. Telkens is wel het principe gelijk: van buitenaf komt er een coax-, VDSL- of fiberlijn binnen en die lijn wordt omgevormd naar de internetaansluiting die je kent. Daardoor kan je binnenshuis een netwerk aanleggen met ethernetkabels die de zogenaamde RJ45-aansluiting hebben.
Van oorsprong zijn modems losstaande apparaten, maar tegenwoordig worden ze vaak in routers verwerkt. Of dat bij jou het geval is, kan je controleren door naar de garage of naar de technische ruimte te lopen. Steekt er een coaxiale aansluiting of een VDSL-kabel in je router? Dan zit er een modem in ingebouwd. Anders hangt er nog ergens een los apparaatje dat de aansluiting van je ISP omzet naar RJ45.
Eigen apparatuur: een goed idee of niet?
Vanaf 1 november 2024 hebben Belgische telecomklanten het recht om zelf te kiezen welke modem ze gebruiken. Dit geldt voor alle klanten van alle providers en voor alle soorten netwerken. De verandering is vooral interessant voor wie een modemrouter, een combinatie van een modem en een router, heeft staan. Als er een modem in je router ingebouwd zit, was het tot nu toe namelijk niet toegestaan om die router volledig te vervangen. Het modemgedeelte moest steeds actief blijven, waardoor je de oude router in ‘brugmodus’ moest zetten. Vanaf 1 november kan je de router van je ISP er volledig tussenuit halen en hoef je die brugmodus dus niet langer te gebruiken. Ook wie een losse modem heeft kan die vervangen indien dat gewenst is. Heb je liever maar één apparaat in het stopcontact zitten? Dan kan je de losse modem vervangen voor een toestel dat twee functies combineert.
De wetswijziging zorgt er dus vooral voor dat de modemrouter van je ISP geen stroom blijft verbruiken in brugmodus als je zelf een andere router wil aansluiten voor wifi. Daarnaast is het handig om een eigen modem te hebben wanneer je overstapt van provider. Je moet die modem dan gewoon opnieuw instellen, maar hoeft geen nieuwe modem in huis te halen. Tenminste: dat is het geval als je op hetzelfde netwerktype blijft zitten. Schakel je bijvoorbeeld over van VDSL of coax naar fiber, dan dien je wel een nieuw toestel in huis te halen.
De juiste modem kiezen
Ga je op zoek naar een nieuwe modem of routermodem? Dan hou je best met een aantal zaken rekening. Zo moet je ervoor zorgen dat het juiste type in huis haalt: een fibermodem kan niet overweg met coax en omgekeerd. Daarnaast vorm je best een idee van hoe dat thuisnetwerk eruit moet zien: hangen er veel slimme apparaten aan of wil je meshwifi? Dat zijn factoren die je uiteindelijke aankoop zullen beïnvloeden. Bovendien stel je jezelf best de vraag of je wel een nieuwe modem nodig hebt. Heb je nu nog geen fiber, maar zou dat binnenkort wel komen? Dan is het verstandig om nog even te wachten met de aankoop. Je nieuwe modem zal namelijk niet werken op het nieuwe netwerk.
Tot slot moet je ervoor zorgen dat de apparatuur die je voor ogen hebt ook daadwerkelijk samenwerkt met het netwerk van je provider. Telenet biedt meteen een opsomming van geschikte modems, terwijl Proximus en Orange klanten op pad sturen met de specificatielijst. Hou er rekening mee dat een modem ook niet vanzelf werkt na het inpluggen. Voor het toestel internet kan bieden, moet je het eerst registreren bij je internetprovider. Gaat er iets mis met het netwerk? Dan verwacht de provider dat je de apparatuur die je van hen toegeleverd kreeg eerst weer aansluit. Ondersteuning voor problemen met je eigen materiaal, bieden de ISP’s namelijk niet.