Apple ontvangt Europese klacht over georestricties
Het onderzoek naar discriminatoire praktijken bij Apple werd vandaag aangekondigd en zal gevoerd worden door Belgische, Duitse en Ierse autoriteiten. Concreet focust het op Apple Media Services, de bedrijfstak waaronder de Apple Store, Arcade, Music, iTunes Store, Books en Podcasts vallen. Voor die diensten zou Apple zich schuldig maken aan geotracking. Simpel gezegd: Apple plaatst een aantal beperkingen op de accounts van EU-gebruikers. Volgens de Europese Commissie vormt dit een inbreuk op meerdere wetten: de Geo-blocking Regulation uit 2018 en de DSA en DMA.
In Europa geldt in principe vrij verkeer van personen en goederen, maar het lijkt erop dat de App Store niet voor alle Europeanen gelijk is. Het Consumer Protection Cooperation Network laat aan Apple weten dat het drie problemen ziet met het huidige beleid.
3 problemen met beleid
Eerst en vooral is de toegang niet in alle EU-landen gelijk. In principe is het geen probleem dat de App Store of de Podcast-app er in elk EU-land anders uitziet. Logisch ook: in Frankrijk zullen vooral Franse podcasts voorgeschoteld worden, terwijl dat in Duitsland niet het geval is. Het probleem schuilt echter in het feit dat een Duitse gebruiker geen kijkje kan langs de Franse zijde en omgekeerd. Gebruikers krijgen alleen toegang tot de interface van het land waarin hun Apple-account geregistreerd werd. Wil je dat veranderen? Dan moet je daar flink je best voor doen en dat is tegen de EU-regels voor georestricties.
Hetzelfde geldt voor apps die aangeboden worden. Wordt een bepaalde app aangeboden in de Franse App Store, maar niet in de Belgische? Dan zou je die als Belg ook gewoon moeten kunnen installeren, maar dat is momenteel niet het geval.
Daarnaast is er een probleem met betaalmethoden. Staat je Apple ID in Nederland geregistreerd maar je kredietkaart in België? Dan zal je niet kunnen betalen. De plek van registratie moet voor het betaalmiddel en het account hetzelfde zijn. Ook dit strookt niet met Europese regelgeving.
Boetebedrag onbekend
Apple heeft een maand de tijd om op de aantijgingen te reageren. De Commissie wil dan vooral horen wat het bedrijf doet om deze situatie recht te trekken. Welke stok de Commissie achter de deur heeft is wel niet duidelijk. Meestal wordt er in aankondigingen als dit ook meteen een boetebedrag vermeld, maar dat is deze keer niet het geval.