China verbiedt Temu-praktijken in eigen land
China is vastbesloten om internetpraktijken zoals overdreven beïnvloeding op sociale media aan te pakken. ‘Echo chambers’, noemt men dat in de medialeer. Zo’n ‘echokamer’ is een (online)omgeving of -ecosysteem waarin de deelnemers informatie te zien krijgen die hun al aanwezige overtuigingen versterkt, met herhaling en een gebrek aan tegenspraak als gevolg.
In de context van online shopping is dat nefast voor de open markt en eerlijke concurrentie. Daarnaast zijn er ook webshops die discriminerende prijsalgoritmen op de consument loslaten, wat hen een oneerlijk voordeel oplevert tegenover de concurrentie.
Eerlijke e-commerce
De CAC wil nu dat techbedrijven manieren moeten vinden om zulke situaties te voorkomen en ze mogen geen “homogene content” promoten. Dat meldt The Register. De CAC benadrukt dat gebruikers niet gedwongen mogen worden om interessecategorieën te selecteren en dat persoonlijke gegevens alleen mogen worden verzameld als ze strikt noodzakelijk zijn.
Een ander speerpunt is het verbod op discriminerende prijsbepaling. Chinese e-commercebedrijven, die zwaar op algoritmen leunen, mogen geen prijzen differentiëren op basis van leeftijd, beroep of koopgedrag. Ook moet er transparantie zijn in het toewijzen of afwijzen van kortingsbonnen.
Transparantie en regulering
Platformen worden verplicht om meer inzicht te geven in hoe hun algoritmen werken, bijvoorbeeld hoe content wordt gerangschikt. In 2022 eiste China al dat gebruikers zich konden afmelden voor gepersonaliseerde inhoud en in augustus 2024 werden details van 30 algoritmen van bedrijven als PDD Holdings (Temu e.a.), Alibaba, ByteDance en Tencent openbaar gemaakt.
De retailreuzen hebben tot eind 2024 de tijd om hun praktijken te evalueren en aan te passen. Lokale autoriteiten zullen in januari inspecties uitvoeren, met een grondige evaluatie tegen februari. Hoewel ze geen specifieke straffen hebben vermeld, beloofde de CAC dat ze proportioneel zullen zijn aan de overtredingen. Met dit beleid wil China naar eigen zeggen zijn internetomgeving verder reguleren en de “positieve energie” bevorderen, een doelstelling die sinds 2022 centraal staat in zijn aanpak van algoritmen.