General Motors trekt stekker uit Cruise-robotaxi’s
GM nam in 2016 het Amerikaanse Cruise Automation over in de hoop winst te maken met een vloot robotaxi’s. De afgelopen negen jaar leed de automaker echter herhaaldelijk verlies; in 2023 liep het verlies op tot 3,48 miljard dollar. Voor GM is daarmee het moment aangebroken om afstand te nemen van het project, waarin het 10 miljard dollar investeerde, tegenover een omzet van nog geen 500 miljoen dollar. Dat maakte de Amerikaanse automaker dinsdag bekend.
General Motors geeft aan de technologie achter autonoom rijden wel te willen behouden. Deze technologie kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor GM’s ‘Super Cruise’-functie, waarmee bestuurders hun wagen deels autonoom kunnen laten rijden. Zij kunnen daarbij hun handen van het stuur halen. Het team dat eerder werkte aan de technieken van de Cruise-robotaxi’s zal nu bij GM zelf aan de slag gaan om rijassistentiesystemen verder te ontwikkelen.
Cruise-medeoprichter Kyle Vogt, die inmiddels niet meer betrokken is bij het project, reageerde via X op het einde van de Cruise-robotaxi’s: “Voor het geval het eerder nog niet duidelijk was, is het nu duidelijk: GM zijn een stelletje dummies”, aldus Vogt. Intern is er verrast gereageerd op de beslissing, die via een intern Slack-bericht bekend werd gemaakt. In dat bericht stelde het management dat medewerkers “trots mogen zijn” op zichzelf en dat de technologie “zal voortleven”.
Tumultueus verleden
Voor GM speelde mogelijk niet alleen het financiële aspect een rol bij het besluit om de Cruise-robotaxi’s van de weg te halen. Het bedrijf achter automerken als Chevrolet, Buick en Cadillac heeft een bewogen jaar achter de rug, onder meer door een ernstig verkeersongeval. Bij dat incident reed een Cruise-robotaxi een vrouw aan en sleurde haar enkele meters mee. Opmerkelijk genoeg schetste het bedrijf aanvankelijk een ander beeld van het incident tegenover toezichthouders, een gang van zaken die het later toegaf.
Concurrentie van Google en Tesla
GM concurreerde in San Francisco met verschillende andere aanbieders van robotaxi’s. Ook de volledig autonome taxi’s van Waymo, een dochteronderneming van Google, rijden daar rond. San Francisco wordt gezien als een testlocatie voor rijassistentiesystemen en autonome voertuigen. Of Waymo net als GM zware verliezen lijdt op robotaxi’s, is niet bekend. De zoekgigant toont zich wel optimistisch over de technologie en presenteerde afgelopen zomer nog nieuwe taxi’s.
Intussen werkt ook Tesla aan autonome taxi’s. Onlangs werd bekend dat de automaker personeel zoekt om de voertuigen te besturen wanneer zij vast komen te zitten. Van Cruise-robotaxi’s is bekend dat ze gemiddeld elke 6,4 tot 8 kilometer menselijke hulp nodig hebben en dus minder autonoom zijn dan vaak wordt gesuggereerd.