Nieuws

Tesla zoekt personeel voor afstandsbediening van ‘zelfrijdende’ robotaxi’s

Robotaxi
© Tesla
Tesla werkt aan de lancering van een robotaxidienst in 2026, maar de belofte van volledig autonome voertuigen blijkt voorlopig relatief. In een vacature van het bedrijf staat dat Tesla een team zoekt om robotaxi’s op afstand te bedienen.

Volgens de vacaturetekst zal het team verantwoordelijk zijn voor het “op afstand toegankelijk maken van robotaxi’s en humanoïde robots”. Hoewel de voertuigen in staat zijn om autonoom te rijden, benadrukt Tesla de noodzaak van menselijke tussenkomst in meer complexe situaties. Hiervoor wordt een VR-systeem ontwikkeld waarmee operators virtueel in de robotaxi kunnen ‘plaatsnemen’ om technische problemen op te lossen. Dat meldt Gizmodo.

Het team zal ook moeten zorgen voor “zeer geoptimaliseerde en betrouwbare datastromen met lage latentie”, zelfs in onvoorspelbare omstandigheden. Het benadrukt de complexiteit van het operationele proces, waarin mens en technologie samenwerken om het systeem draaiende te houden.

Menselijke operators blijven nodig

Tesla is niet de eerste speler in de robotaxi-industrie die menselijke operators inschakelt. Bedrijven zoals Cruise (General Motors), Waymo (Google) en Zoox (Amazon) maken eveneens gebruik van teams om problemen op te lossen wanneer voertuigen vastlopen. Cruise heeft bijvoorbeeld aangegeven dat zijn voertuigen gemiddeld om de 6,4 à 8 km menselijke hulp nodig hebben.

De inzet van menselijke operators roept opnieuw vragen op over hoe “autonoom” AI-producten echt zijn. Silicon Valley-bedrijven presenteren hun technologie vaak als zelfsturend, maar in de praktijk blijkt de inzet van personeel essentieel. Dat zagen we ook al terug bij OpenAI, waar ChatGPT deels gebouwd werd door mensen die tegen lage uurlonen repetitieve taken uitvoerden.

Robotaxi nog niet voor direct

Hoewel Elon Musk optimistisch blijft over de vooruitgang van autonome technologie, laat de vacature zien dat de huidige robotaxi’s nog behoorlijk afhankelijk zijn van menselijke tussenkomst. De uitdaging om volledig autonome voertuigen te ontwikkelen, blijft dus groot.

Tesla’s aanpak weerspiegelt ook een bredere trend: terwijl AI-technologieën vooruitgang boeken, blijft menselijk werk een belangrijke schakel in het systeem. Of volledig zelfrijdende auto’s in de nabije toekomst écht realiteit worden, blijft voorlopig onzeker.

Uitgelicht artikel Tesla Model 3 wit Tesla het vaakst betrokken bij dodelijke ongevallen in de VS
Connected Carteslatesla robotaxi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken