Google is nu ook geldschieter voor films en tv-series

Volgens Business Insider gaat het productie-initiatief door het leven als 100 Zeros. Google zou ervoor samenwerken met Range Media Partners, een talentenbureau en productiebedrijf. Samen zouden ze op zoek gaan naar projecten die producten van Google positief onder de aandacht kunnen brengen. Dat zou voornamelijk gebeuren via product placement. Naar verluidt zou 100 Zeros de marketing voor Cuckoo, een horrorfilm uit 2024, mee bekostigd hebben.
In bredere zin zou ook ingezet worden op producties die technologie in het algemeen in een positief daglicht stellen. Het gaat dan niet noodzakelijk om de inhoud van het project, maar ook om de productie errond. Google wil de film- en tv-industrie warm maken voor zijn producten. Immersive View, de 3D-luchtscans in Google Maps, zouden bijvoorbeeld ingezet kunnen worden. Ook AI-videomodel Veo 2 lijkt een logische optie.
Geen YouTube Red 2.0 voor Google
Google zelf heeft al gereageerd op de berichtgeving van Business Insider en benadrukt vooral dat het niet per se om een eigen productiestudio gaat, maar eerder om een initiatief waarbij het filmmakers helpt om nieuwe technologie, zoals XR en AI, in hun producties te gebruiken.
Daarmee wordt duidelijk dat 100 Zeros vooral een ondersteunende rol wil spelen en dat het geen nieuwe poging is van Google om echt eigen films en tv-series te produceren. Dat probeerde het bedrijf al eens met YouTube Red, wat later YouTube Premium zou worden. YouTube Red werd gelanceerd met exclusieve content van bekende YouTubers, aangevuld met enkele exclusieve series zoals Cobra Kai, dat uiteindelijk elders onderdak vond toen de stekker uit YouTube Red werd getrokken omdat het niet van de grond kwam als concurrent voor Netflix.














