Partnerinfo

4 tips voor banken om zich voor te bereiden op een plek in de metaverse

Cryptovaluta, online bankieren en de steeds verdere terugloop van cash zorgen er al jaren voor dat banken moeten reageren op het veranderende consumentengedrag. Nu gloort aan de horizon de stap naar de metaverse. Een nieuwe virtuele wereld die volop kansen biedt, maar die ook nog alles te bewijzen heeft. Hoe moet je als bank omgaan met deze nieuwe wereld? Hoeveel geld moet je erin investeren? Welke rol spelen de doorgaans onstabiele cryptvaluta? Allemaal vragen die om een antwoord schreeuwen.

Abir Bhattacharya, principal bij Banking en Financial Services Consulting Practice, en Rustin Carpenter, Global Payments Solution Leader bij Cognizant, hebben vier tips voor banken om zichzelf voor te bereiden op een plek in de metaverse.

1. Bepaal je rol in het crypto-ecosysteem

Een essentiële vraag voor elke bank: neem je het genereren van crypto-inkomsten mee in het bedrijfsmodel? Wil je klanten bijvoorbeeld een crypto-wallet bieden? Wil je een platform zijn voor cryptotransacties van klanten? Wil je klanten de mogelijkheid geven om te betalen met cryptovaluta? Welke aanpak je ook kiest, zorg dat er een plan ligt op het moment dat de veranderende markt je tot een keuze dwingt.

2. Identificeer de behoeften van de markt

De crypto- en metaverse-strategie moet worden afgestemd op de behoeften van de marktsegmenten van de bank, vooral met het oog op de fintech concurrenten. De belangrijkste vraag die je jezelf als bank moet stellen: wat zijn de grootste wensen en behoeften van de klanten? Wie zich op een nieuwe markt waagt, zoals die van de cryptovaluta en de metaverse, moet weten hoe die waardevol kan zijn voor hun klanten. Alleen met die kennis kan een bank winstgevend zijn voor zowel de klant als zichzelf.

3. Begrijp welke technologische veranderingen nodig zijn

Het goede nieuws is dat de meeste banken en andere financiële instellingen al druk bezig zijn met de uitrol van verschillende virtuele ervaringen. Toch zijn er nog veel technologische uitdagingen die niet mogen onderschat worden. Om een voorbeeld te geven: veilig betalen met cryptovaluta in de metaverse bestaat nog niet. Er is daarnaast ook nog geen standaard bestandformaat voor 3D-content. Dat wil zeggen dat virtuele platformen onderling nog niet met elkaar kunnen communiceren en dus geen transacties met elkaar kunnen doen.

De metaverse is niet alleen een onontgonnen gebied, maar ook een nieuw commercieel domein. Dat zorgt voor allerhande vraagstukken op het gebied van integratie in het offline leven. Stel je voor: wat zijn de gevolgen voor banken als een klant offline aan een hypotheekaanvraag wil beginnen, deze in de metaverse ophaalt en vervolgens via de mobiele app ondertekent? Beveiliging is prioriteit, net als de authenticatie van klanten in de metaverse, op mobiele appraten en online platforms. Bovendien moeten al die kanalen nog met elkaar kunnen communiceren. Die combinatie van beveiliging en authenticatie op welk platform dan ook, blijft lastig voor banken. Maar het zal nog belangrijker worden naarmate de economie zich uitbreidt naar nieuwe digitale werelden. Daar moet elke financiële instelling zich bewust van zijn.

4. Blijf experimenteren

Pilots lanceren is van groot belang. Niemand kan de stap in één keer wagen, zeker gezien het enorme risico. Begin dus met basisinvesteringen. Combineer fysieke en virtuele werelden, geografische gebieden, ecosystemen en blockchains. Daaruit groei je en leer je bij van falen – iets dat je ook moet accepteren. Dat verschaft namelijk waardevolle inzichten voor nieuwe pilots.

Ondanks de alle valkuilen en hindernissen, lijkt de metaverse de komende vijf tot tien jaar een veelbelovende wereld te worden voor financiële instellingen. De gangbare valuta zal waarschijnlijk een ‘stabiele’ crypto worden, voor zover dat mogelijk is. Big Tech-bedrijven maken al stappen in de metaverse en zien commerciële kansen. Banken die mee willen, zullen nu actie moeten ondernemen om een volwaardig partner te worden. Er pas instappen als de metaverse al tot bloei is gekomen, is te laat. Dan heeft de concurrentie een voorsprong die bijna niet meer in te halen is.


Dit is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businessfintechmetaversepresszakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren