Gazelle Avignon C8 HMB review: e-bike in de koningsklasse

Gazelle Avignon C8 HMB
© TechPulse/Jeffrey van de Velde
Voordelen
Staat als een tank
Typische Gazelle-kwaliteit
Comfortabele fietsbeleving
'Oneindig bereik'
Nadelen
Minder krachtige motor
Aandrijving met ketting
Forse prijs
Aanbevolen prijs: €3.799
Waar te koop?
Totaalscore 8
Gazelle hing een fors prijskaartje aan de Avignon C8. Zo fors dat hij zelfs de Ultimate C380 HMB begint uit te dagen. Is de nieuwe Avignon die aankoop ook waard?

Gazelle wist ons eerder al te verrassen met de Ultimate C380 HMB; een fiets die nog net iets duurder is dan de Avignon die we ditmaal aan de tand voelden, maar ook een pak krachtiger. Neem bijvoorbeeld het motorvermogen, dat met de Ultimate uitkomt op 85 Nm (250 watt), terwijl de Avignon C8 blijft steken op 50 Nm (eveneens 250 watt).

De vraag is dan: spaar je door voor de Ultimate, of is de Avignon voor velen uiteindelijk de betere keuze? Na zo’n 275 kilometer en vele zwoele zomeravonden op de fiets, kunnen we daar eindelijk antwoord op geven.

Gazelle als vanouds

Steevast als we een Gazelle uit de verpakking halen, roept dat kwaliteit. Dat geldt net zo voor deze Avignon C8. Je ziet gewoon dat er vakmanschap is gestoken in het afwerken van frame-onderdelen, zoals de lasnaden en de punten waar de kabels het frame in gaan en weer verlaten. Ook de gebruikte materialen, zoals een stevig en modern zadel en de kwalitatieve MIK HD-bagagedrager met ingebouwd achterlicht, dragen bij aan die beleving.

Gazelle Avignon C8 voorlicht
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Wat ook meteen kwaliteit roept is de verfbeurt die de Avignon C8 kreeg. Na twee weken regulier fietsen zaten er slechts enkele (minimale) krassen op. Wel merken we wederom op dat Gazelle een plastic batterijdeksel gebruikt voor de Bosch-accu. Die beschermkap raakt vrij snel beschadigd door bijvoorbeeld een hangslot. Een metalen plaat zou dat naar ons inzicht kunnen oplossen. Wellicht een idee voor de volgende generatie.

Toon je stuurmanskunst

Zo’n kwalitatieve afwerking komt ook met een aardig gewicht. Gazelles Avignon C8 weegt 28,1 kg. Dit merk je ook als je met de fiets op stap gaat: het is een vrij logge e-bike. Deze fiets ‘sportief’ noemen komt bij ons dan ook niet op. Wel is het de perfecte fiets om comfortabel en moeiteloos rond te cruisen. Dat is immers wat je krijgt met zo’n gewicht: het frame kleeft zich vast aan het wegdek. Zowel in bochten als bij stukken recht vooruit is de fiets extreem stabiel. Je kan hem echt neerzetten waar jij wil dat hij naartoe gaat.

Soepele vering

Het zorgt ook voor een heerlijk staaltje sturen in de bocht. We zouden intussen ook wel met 30 km/u door de bocht durven knallen met de Avignon: ik weet dat hij zich geen cm verzet van de lijn die ingestuurd wordt. Wat meehelpt is dat de vering vrij stug – maar toch comfortabel – is afgesteld. Je deint daardoor niet op en neer als je vaart begint te maken. Hobbels en gaten in het wegdek worden tegelijk wel vlot door de vering opgevangen.

Ideaal aan deze vering is dat hij is afgeschermd. Er komt dus geen vuil op de veerstang, zoals dat gebeurt bij reguliere geveerde voorvorken. Hierdoor vereist de vering minder onderhoud, claimt Gazelle. Op twee weken tijd hebben we dat uiteraard niet kunnen testen/ondervinden.

Bosch-rijbeleving

Middenmotoren op e-bikes bieden regelmatig meer dan 80 Nm koppel. De Avignon C8 HMB is een uitzondering daarop – de Active Line Plus-motor van Bosch biedt immers ‘slechts’ 50 Nm koppel. Hoewel dat in eerste instantie afschrikt, zetten we dit wel graag in perspectief. Gazelle zet de Avignon namelijk in de markt als fiets voor recreatief gebruik. De e-bike gaat je dan ook niet helpen de meest steile heuvels of bergen te overwinnen. Snelheidsrecords dan? Ook daar is deze e-bike niet op gericht.

© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Dat laat zich niet alleen optekenen door het vermogen: ook de zithouding spreekt boekdelen. De elektrische fiets laat je namelijk behoorlijk rechtop zitten, wat de luchtweerstand niet bepaald ten goede komt. Nee, de Avignon is er dus écht voor recreanten. Fietsers die moeiteloos willen fietsen, maar daarbij ook niet meteen de hoogste snelheden verlangen. In die mindset is de Active Line Plus-motor krachtig genoeg . Bij het optrekken merken we direct dat je een heerlijk duwtje in de rug krijgt. Op cruisesnelheid helpt de motor je op snelheid te houden.

Vergelijken we de C8 met de Ultimate van Gazelle of Qwic’ Premium i +Auto (80Nm), dan merk je dat je wel echt minder ondersteund wordt. Tegelijk konden we ook met deze motor moeiteloos vlot doorrijden, vaak gewoon rond de 25 km/u. Pas bij heuvels merk je dat de motor echt minder vermogen te bieden heeft. Op heuvels moesten we vaker terugschakelen en zelf kracht bijzetten om boven aan te komen.

Waarom een ketting?

Wat ons tijdens het rijden wel steeds opviel (en tegenviel) was de aanwezigheid van een ketting. Op e-bikes vinden we steeds vaker tandriemaandrijving. Zo’n tandriem gemaakt van rubber en carbon verlaagt de wrijving met tandwielen en daarmee ook het energieverlies tijdens het fietsen. Gazelle koos op de Avignon C8 echter voor een ketting. Anno 2023 is dat eigenlijk wel een gemiste kans. We merkten tijdens het fietsen dat dit minder soepel aanvoelt dan riemen. Mocht je denken: riemen zijn wellicht heel prijzig? Dat is eigenlijk niet het geval.

Zulke carbonnen riemen vinden we tegenwoordig immers zelfs op e-bikes van nog geen 2.000 euro. Na verloop van tijd konden we het gevoel wel uit ons hoofd zetten. Toch bleef bij ons de vraag hangen: wat als Gazelle voor riemaandrijving had gekozen? Het merk zegt deze keuze te hebben gemaakt om een onderhoudsarme fietservaring te bieden. Daarvoor bouwde het zelfs een aparte kettingspanner in die continu de spanning bijstelt. In de praktijk zijn het echter juist kettingen die sneller slijten en meer onderhoud vereisen.

Intuïtieve Intuvia

Wat nog onbesproken bleef is het display op de Avignon C8, de Intuvia 100. Veel functies biedt dit scherm alvast niet: hij geeft je huidige snelheid weer, het aantal kilometers dat je reeds hebt afgelegd en de ondersteuningsstand. Wat ons betreft doet het wat karig aan voor dit prijspunt. Dit soort schermen zijn standaard op fietsen van rond de 3.000 euro – een prijspunt dat Gazelle met de Avignon ruimschoots overschrijdt.

Trek gebruikte voor zijn Allant+ 6 het duurdere, verbonden Kiox 300-display. Met dat scherm krijg je niet alleen je snelheid te zien, maar ook statistieken per rit en zelfs navigatie als je dit instelt met de eFlow-app van Bosch. Dat krijg je dus niet op de – vergelijkbaar geprijsde – Avignon C8. Daardoor mis je niet alleen een slimmer scherm, maar ook de mogelijkheid om de e-bike meer ‘op smaak’ te brengen, door de trapondersteuning van de verschillende modi meer naar wens in te stellen.

Bosch Intuvia 100 scherm
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Wat wel positief opvalt is dat Bosch je het scherm van het stuur laat nemen. Zo kan dit scherm niet beschadigd raken als je de fiets in de stalling zet. Verder is een e-bike ‘niets’ zonder zo’n scherm: via de Intuvia 100 zet je namelijk ook de fiets ‘aan’.

De nieuwe rangekoning

Goed, tijd voor minder kritische spraak: op naar de autonomie. Dat is waar Gazelle met deze e-bike echt een slag mee heeft geslagen én gewonnen. We zouden de Avignon C8 gerust uitroepen tot de nieuwe rangekoning. Nog niet eerder konden we zoveel kilometer afleggen zonder bij te laden. Gazelle meldt dat je een bereik tot wel 150km kan halen met één acculading (500 Wh).

© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Dat hebben we ook met gemak kunnen halen; zelfs in de hoogste ondersteuningsstand was het voor ons mogelijk de genoemde range te benaderen. Op het scherm kregen we op een gegeven moment zelfs een theoretische range (berekening op basis van huidig gebruik) te zien van 170 kilometer. Je kan er alvast zeker van zijn dat ‘range-anxiety’ als sneeuw voor de zon verdwijnt met deze e-bike.

Eindoordeel

Gazelle rekent een forse prijs aan voor de Avignon C8: 3.799 euro. Voor dat geld koop je, zoals gezegd, ook e-bikes als de Trek Allant+ 6 en Canyon Pathlite:ON 4 die gelijk geprijsd, dan wel iets goedkoper zijn en krachtigere hardware bieden. Wat die fietsen soms missen is de souplesse en uitstraling van de Gazelle. Ook zijn die fietsen beduidend meer gericht op sportieve fietsers.

Wij zouden de knoop wel kunnen doorhakken. Of jij minder accepteert aan eenzelfde prijs, is een vraagstuk dat je zelf moet uitwerken.

e-bikeemobilitygazelleontspanningreview

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken