Orbea Diem 20 review: prachtfiets met gebreken

Orbea Diem 20
© TechPulse / Jeffrey van de Velde
Voordelen
Prachtig lijnenspel
Unieke Diamond Glide-techniek
Fijne EP6-motor
Nadelen
Slechte versnellingsnaaf
Accu is niet uitneembaar
Onzeker stuurgedrag
Aanbevolen prijs: €4.599
Waar te koop?
Totaalscore 7
Met de Diem probeert Orbea de sportieve millennial aan te spreken die op zoek is naar een fraaie stadsfiets. De Diem 20 die onze testbank sierde mag er dan wel knap uitzien, maar kampt met iets te veel mankementen om hem daadwerkelijk aan te bevelen.

Het Spaanse Orbea kennen we vooral van zijn unieke racefietsen en mountainbikes. De laatste jaren heeft het merk echter ook een flinke stap gezet op het gebied van e-bikes. De Urban-reeks alleen al, met e-bikes voor stadsverkeer, omvat vijf categorieën, waaronder de Diem. Met de Diem-reeks heeft Orbea duidelijk de focus gelegd op design, zonder al te veel af te wijken van zijn kernprincipes: prestaties, slimme ontwerpen en personalisatie.

Tijdens de presentatie van de Diem werd ons ook duidelijk dat het Spaanse merk voornamelijk wil bijdragen aan een naadloze en zorgeloze fietsbeleving. Dat gaat echter gepaard met de nodige toegevingen, waar we ons vragen bij stellen. Temeer omdat de Diem 20 niet bepaald een goedkope e-bike is. Integendeel: de goedkoopste Diem, de Diem 30, kost je 3.799 euro. De 20 waar wij mee op stap gingen, is verkrijgbaar voor 4.599 euro.

Orbea Diem
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Specificaties

  • Middenmotor: Shimano EP6 (65 Nm, 250 watt)
  • Batterij: 630 Wh, niet uitneembaar
  • Versnellingen: Shimano Nexus Inter-5E
  • Riem/ketting: Gates CDX-riemaandrijving
  • Remmen: Shimano MT200/MT201
  • Bediening: Shimano EN600-L met lichtknop
  • Banden: Vittoria e-Randonneur

Diem-varianten

In deze review bespreken we de Orbea Diem 20, een van de varianten binnen de Diem-reeks. Zoals eerder vermeld biedt Orbea diverse modellen aan binnen deze reeks. De verschillen tussen deze modellen gaan verder dan enkel een ander kleurtje of zadel. Ook de accu, motor en versnellingsopstellingen variëren per model. Hieronder vind je de belangrijkste verschillen:

 Diem 10Diem 20Diem 30
MotorShimano EP801Shimano EP600Shimano EP600
Batterij630 Wh630 Wh540 Wh
VersnellingenEnviolo AutomatiqShimano Nexus Inter-5EShimano Cues U4000 GS
RemmenShimano Cues U8020Shimano MT200/MT201Shimano MT200/MT201
Verlichting (voor)Starstream Pro, High BeamStarstream Pure, Low BeamStarstream Pure, Low Beam

Het duurste model is uitgerust met een krachtigere Shimano EP8-motor, automatische Enviolo-versnellingen en hoogwaardige Cues-remmen. De Diem 20 en Diem 30 onderscheiden zich door een kleinere accu en andere versnellingen. Het goedkoopste model heeft derailleurversnellingen en een ketting, terwijl de duurdere Diems onderhoudsarme versnellingsnaven en een Gates CDX-riemaandrijving hebben.

Comfortabel zonder vering

Onafhankelijk van het Diem-model dat je kiest, blijft het frame identiek. De uitstraling maakt direct duidelijk dat het om een stadsfiets gaat. De e-bike ziet er ongelofelijk strak uit, met scherp getekende lijnen en unieke vormen. Deze vormen zijn niet willekeurig toegepast door Orbea. Tijdens de presentatie benadrukte het Spaanse merk hun Diamond Glide-technologie, die de rijbeleving aanzienlijk moet verbeteren. Concreet zorgen de diamantvormen ervoor dat het frame verticaal mee kan buigen om hobbels in het wegdek te absorberen.

Diamond Glide-frame
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

In eerste instantie riep deze techniek veel vragen op: is deze technologie even effectief als een geveerd frame? Na bijna tweehonderd kilometer op de Diem, kunnen we die vraag volmondig met ‘ja’ beantwoorden. Trillingen van klinkerwegen zijn nauwelijks voelbaar en ook hobbels in het wegdek vormen geen obstakel voor de Diem. Ook je polsen blijven bespaard: de voorvork is gemaakt van carbon, dat bij uitstek geschikt is om oneffenheden in het wegdek te absorberen. Er zijn uiteraard situaties waarin een verende vork nuttig zou zijn, maar het ontbreken daarvan hebben we niet als storend ervaren.

Vorm boven functie?

De vormen dragen niet alleen bij aan de rijbeleving, maar zijn ook echt een eyecatcher. Zeker in het wit zal de Diem je niet snel ontgaan. Vanuit welke hoek je de e-bike ook bekijkt: je zal steeds vernuftige designelementen tegenkomen. Zo biedt de Diem ingebouwde dagrijverlichting die om de stuurbuis heen vouwt. Ook de achterlichten vouwen met de vorm van de fiets mee, zij het daar op het achterspatbord. Alle kabels lopen bovendien direct het frame in: van een kabelspaghetti is dus zeker geen sprake. Elk detail van de Diem is erop gericht om een strak design te bieden, maar ook dat heeft zo zijn nadelen.

Neem bijvoorbeeld de bediening van de Diem die via de EN600-L-controller verloopt. Op de controller zie je de huidige ondersteuningsstand en de huidige staat van de batterij. Veel informatie over de batterij geeft dat lampje echter niet: tot ongeveer 30 procent staat het lampje op groen. Daarna wordt het pas oranje en bij 10 procent begint de Diem te klagen over een lege batterij met een knipperlichtje. Wil je iets meer informatie over je rit, zoals hoe hard je fietst en hoeveel stroom je werkelijk over hebt? Dan moet je je telefoon op het stuur monteren. Erg ‘naadloos’, zoals Orbea het concept van de Diem beschrijft, vinden we dat niet. Wat ons betreft, mag de volgende stadsfiets van Orbea weer gewoon een schermpje bevatten, zelfs al is het een kleintje. Dan is het ontwerp maar iets minder strak.

Shimano-bediening
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Wat daarin meeweegt is dat we ook niet erg te spreken zijn over de Shimano-app voor deze fiets, de E-Tube Ride. De app laat het regelmatig afweten. Zo moesten we regelmatig de applicatie of fiets herstarten om de verbinding tot stand te brengen. Wanneer dat is geslaagd, kom je terecht in een iets wat ouderwets aanvoelende interface. Wel zijn de functies die je daarin zou verwachten aanwezig, zoals voor het plannen van routes of het vastleggen van ritten. Ook kan je het batterijpercentage in de gaten houden.

Sportieve zithouding

Nog voordat je op de fiets stapt, zie je aan het lage stuur en hoge zadel al dat de fiets is gericht op de sportieveling. De voorovergebogen, sportieve zithouding die daarin resulteert, zorgt voor een ‘zo laag mogelijke luchtweerstand’, maar zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen. Voor een langere, comfortabele rit heeft deze zithouding in elk geval niet onze voorkeur. Na een rit van twee uur begon onze rug toch wel serieus pijn te doen. Er is ook geen optie om het stuur wat hoger te plaatsen. Let daar dus goed op als je de fiets gaat aanschaffen: koop het model dat past bij je lengte én ga zeker even op stap met de Diem om de zithouding uit te proberen. Over het zadel, dat ook bijdraagt aan het zitcomfort, zijn we niet erg te spreken. Het is gewoon wat te hard om er lang comfortabel op te zitten. Voor stadsritten is dat niet zo’n probleem, maar de Diem nodigt al snel uit tot langere ritten, tot ver buiten de stadskern. Kan je leven met de zithouding van de Diem, dan is er nog de rijbeleving zelf.

Daarover kunnen we kort zijn: die is erg fijn. De fiets laat zich moeiteloos door bochten sturen en op het rechte vlak doet hij wat hij moet doen. Wel viel het stuurgedrag bij lagere snelheden, tot zo’n 15 km/u, in negatieve zin op. Het laat zich het beste omschrijven als ‘onzeker’, al is het ons niet helemaal duidelijk waarom. Bij die snelheden moeten we best vaak stuurcorrecties uitvoeren om onze lijn aan te houden. Sturen voelt dan ook heel onnatuurlijk. Mogelijk heeft dit te maken met de beperkte stuurradius van de e-bike. Die moet ervoor zorgen dat je niet zomaar omvalt bij het opstappen, maar lijkt dus ook een negatieve invloed te hebben op het fietsgedrag bij lage snelheden. Zoals gezegd merk je daar niets van op de kruissnelheid van de Diem, van rond de 25 km/u.

Goede fiets, verkeerde naaf

Orbea had wat ons betreft één component beter thuis kunnen laten: de Nexus Inter-5E-versnellingsnaaf. Het is helaas een oude bekende. We zijn de Shimano Nexus-naaf eerder al tegengekomen op de O2Feel Vern, en daarop bleek de naaf niet bestand tegen het vermogen van de EP8-motor. Datzelfde lijkt echter ook te gelden voor de EP6. Ergens ook niet heel verrassend: het gaat wederom om een combinatie met een krachtige Shimano EP-motor, zij het met een iets lager koppel van 65 Nm versus 85 Nm van de EP8. Bij het optrekken blijkt de naaf helaas niet bestand tegen het vermogen, waardoor er regelmatig ‘knalgeluiden’ te horen zijn. Soms gebeurde dit bij het optrekken op een lichte heuvel, maar nog vaker was het op een vlak fietspad. Erg rustgevend is het niet; niet voor jezelf, maar ook niet voor je medefietsers die flink kunnen schrikken van het geluid. Dit euvel hebben we ook aan Orbea voorgelegd, die ons een tweede exemplaar van de Diem heeft geleverd. Daarmee was het probleem echter niet opgelost, wat erop wijst dat de naaf simpelweg niet geschikt is voor deze krachtige motor.

© TechPulse / Jeffrey van de Velde

De Diem is gelukkig leverbaar met twee andere versnellingsmogelijkheden: Cues-derailleurversnellingen en Enviolo’s Automatiq-versnellingsnaaf. Die hebben we helaas niet kunnen testen. Over de genoemde motor, de EP6, zijn we wel tevreden. Shimano weet duidelijk hoe ze een middenmotor moeten maken met natuurlijke trapondersteuning. Zelfs de hoogste ondersteuningsstand van de EP6 stuurt je niet als een raketje het fietspad op, maar helpt je wel een heel eind op weg om dat zelf te bereiken. Een minpunt van de Shimano-modellen blijft wel staan en dat is de overgang bij 26 km/u. Die voelt simpelweg minder geraffineerd dan op Bosch-motoren en geeft wat schokken in de aandrijflijn. Dit voel je het sterkst in de hoogste ondersteuningsstand.

Batterij en verbruik

Voor we afsluiten, moeten we nog twee details bespreken: de batterij en het verbruik van de Diem 20. De accu zelf is, met een capaciteit van 630 Wh, best fors te noemen voor een stadsfiets. Ter vergelijking: e-bikes van Cowboy, VanMoof en Veloretti moeten het vaak doen met batterijen van rond de 400 tot 500 Wh. Het bereik van de Orbea Diem laat dan ook zien dat hij meer is dan een stadsfiets. In de middelste ondersteuningsstand tikten we met gemak een bereik van 80 kilometer aan. Kies je voor de hoogste stand, dan daalt het bereik wel naar ongeveer 50 kilometer. Toch is ook dat meer dan genoeg voor gebruik in de stad. Voor recreatief gebruik heb je die hoogste stand toch niet nodig, tenzij je thuis wil zijn voor het begint te regenen, natuurlijk.

Het bereik dat we noemen is een gemiddelde onder de condities waarin wij de Diem hebben getest. Als je veel heuvels beklimt, vaak moet optrekken bij stoplichten of de motor al het werk laat doen, zal het bereik uiteraard lager uitvallen. Onze ritten bestaan voor ongeveer 50 procent uit stadsverkeer en de andere helft uit interstedelijke ritten, waarbij we zonder stoppen kunnen doorrijden. Wat we ook nog moeten noteren is dat het niet mogelijk is om de accu uit te nemen. Woon je in een appartement en heb je geen berging waar je de fiets aan de lader kan leggen, dan is dat wellicht een belemmering.

Eindoordeel

De Orbea Diem is een prachtige fiets om te zien en in het begin ook heerlijk om op te rijden. Hobbels en trillingen van het wegdek worden goed opgevangen door de bijzondere constructie. De EP6-middenmotor laat je moeiteloos langere afstanden afleggen, zonder je als een raketje voort te stuwen. In de middelste stand kom je daarmee tot zo’n 80 km ver: een zeer respectabel bereik voor een e-bike in de ‘urban-klasse’.

Orbea Diem verlichting
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Helaas is de Diem niet feilloos. Neem de Nexus-versnellingsnaaf: die blijkt simpelweg niet opgewassen tegen de kracht van de EP6-motor. Het ontbreken van een schermpje om de fietsgegevens te tonen, doet ook wat af aan de ‘naadloze’ fietservaring die Orbea zegt te bieden. Om de gegevens te bekijken, moet je een app openen die qua design niet past bij de Diem-serie. Tot slot stuurt de Diem wat onzeker bij lagere snelheden. Dit is geen probleem met de ondersteuning van de EP6, waarmee je altijd op de gewenste snelheid komt, maar als je de motor uitschakelt, is het wel een pijnpunt.

Elk detail telt, zeker op een e-bike die 4.599 euro kost. Als je de Diem overweegt, raden we je ten zeerste af om de Diem 20 te kiezen. Wil je een vergelijkbaar bereik met een geïntegreerde naaf, dan is de Diem 10 een optie. Daar moet je wel fors meer voor betalen: 5.599 euro. Liefhebbers van derailleurversnellingen kunnen ook de Diem 30 overwegen, maar het bereik van dat model ligt wel wat lager.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business