Fitbit Charge 6 review: fijne tracker voor een mooie basisprijs

Standaard bandje is niet het meest aangename
Bluetoothverbinding met smartphone niet altijd even goed
Oplader klikt niet goed vast
Aanbevolen prijs: €159,95

Fitbit by Google Charge 6 Bracelet d'activité avec un abonnement de 6 mois à Fitbit Premium inclus, 7 jours d'autonomie de batterie, Google Wallet et Google Maps - Noir volcanique/aluminium noir

Last Amazon price update was: 16 september 2024 10:55 10:55
Alsof we de afgelopen weken nog niet genoeg gezweet hebben, besloten we bij TechPulse om de Fitbit Charge 6 eens aan een test te onderwerpen. Lopen was puffen geblazen, maar de Fitbit Charge 6 toont aan dat je echt geen sportfreak moet zijn om een activity tracker om je pols te hebben zitten.

Eerst en vooral: voor onze review van de Fitbit Charge 6 hebben we geen Fitbit Premium-abonnement afgesloten. We hebben het toestel rond onze pols gehangen en deden ermee wat we eigenlijk altijd zouden doen. Met het Premium-abonnement krijg je voornamelijk toegang tot extra functies, zoals begeleide work-outs en meer diepgaande analyses van je stressniveaus, je slaapkwaliteit en je dagelijkse ‘readiness’, een meting die aangeeft hoe klaar je lichaam is voor meer sport.

Kleine tracker

Eén punt over de Fitbit Charge 6 waar veel over gediscussieerd kan worden is de grootte van het toestel. Heel wat mensen zullen opperen dat het eigenlijk te klein is en dat was ook de gedachte waar wij de eerste twee dagen mee rondliepen. Op zo’n klein touchscreen en een enkele haptische drukknop kan je eigenlijk amper navigeren, maar daar trekt de Charge 6 zich eigenlijk niets van aan. De bediening is namelijk enorm simpel: je swipet links en rechts tussen verschillende schermen, die je toegang geven tot notificaties, timers, sportwatches en trackingmogelijkheden. Eenmaal je op het juiste scherm bent, kan je vrij makkelijk scrollen tot je het juiste item gevonden hebt om bijvoorbeeld een work-out op de fiets te starten. Aanvankelijk is dat even zoeken, maar na twee dagen zitten die bewegingen zo goed als in je vingers.

Wil je een overzicht? Ook dat kan je krijgen door vanop het startscherm naar boven te swipen. Naar onder swipen geeft je dan weer toegang tot een aantal snelle instellingen en het algemene instellingenmenu. Kortom: je kan best met de Fitbit Charge 6 aan de slag, ook al is hij niet zo heel groot.

Comfort

Een kleine activity tracker is voor sommige mensen net aangenaam, omdat het apparaat gedurende de dag eigenlijk nooit in de weg zit. Wij schakelden het always on-display in, zodat we de hele dag op onze klok konden kijken, maar daar moesten we echt aan denken: je voelt nauwelijks dat je het apparaat rond je pols hebt zitten.

Google biedt meerdere soorten bandjes, maar die moet je apart aankopen. © Google

Of dat is tenminste kort na het omgespen het geval. Google levert bij het horloge twee bandjes, voor grote en voor kleine polsen. In onze optiek zou het merk er beter aan doen om vóór de aankoop eens te polsen naar die omtrek. Nu zitten er namelijk twee bandjes in, waarvan er een onmiddellijk in de kast verdwijnt. Een grijs ‘Hook & Loop’- of sportbandje had echt wel in de doos mogen zitten, want het standaardbandje ademt niet. Dat maakte dat de Fitbit Charge 6 op het einde van de dag op het bureau gelegd werd. Zeker op warme dagen was dit een probleem, en het zorgde ervoor dat we onze Fitbit niet konden aanhouden tijdens het slapen. We raden iedereen dan ook aan om minstens één ademend bandje in huis te halen voor de Charge 6, want dat zal het gebruik ervan vele malen aangenamer maken.

Metingen

Op vlak van metingen maakt Google zich sterk: dit is de fitnesstracker met de meest accurate hartslagmetingen tot nu toe. Daarnaast heb je ook toegang tot tracking voor meer dan 40 verschillende sporten. Eerlijk is eerlijk: zelf dachten we er niet aan om ook onze wandelingen te tracken, maar na verloop van tijd trilt het apparaat om te vragen of het mag beginnen tracken. Wie wandelt, loopt, fietst, roeit, crosstraint of spint, zal die melding na een tijd automatisch zien verschijnen.

De metingen op de Fitbit Charge 6 zijn accuraat genoeg om er daarna zelf mee aan de slag te gaan. Op vlak van de gps speelt het apparaat wel wat vals: het kan de gps van je telefoon gebruiken om je locatie te bepalen, zodat de Charge 6 er niet meer energie aan kwijt is dan nodig. Dat lukt allemaal behoorlijk accuraat, en wij konden relatief makkelijk laten zien welke route we precies namen. De Fitbit-app laat tegelijkertijd zien hoeveel energie je verbruikt hebt, hoe snel je ongeveer ging, hoeveel zoneminuten je hebt behaald en toont dat allemaal op een mooi grafiekje.

Wel viel op dat de verbinding tussen tracker en telefoon niet altijd op punt bleef, maar soms wegviel. Dat kan ervoor zorgen dat de tracker soms begint te trillen, zonder dat echt duidelijk wordt waarom: dat de gps-verbinding weggevallen is, laat de Charge 6 heel kleine letters, bovenaan het scherm, weten.

Batterij

Hoe vaak je de Fitbit Charge 6 zal moeten opladen? Dat hangt er vanaf hoe actief je bent en welke instellingen je zoal ingeschakeld hebt. Gebruik je het always on-display, zodat er altijd iets op het scherm verschijnt? Dan kan je de Fitbit elke twee dagen aan de lader hangen. Doe je dat niet? Dan kan je de batterijduur wat verlengen, naar maximaal 6 dagen. Indien je gaat lopen zonder je gsm op zak, zal dit echter wat korter uitvallen: de Fitbit checkt dan niet alleen je hartslag, maar gebruikt ook de ingebouwde gps en dat kost natuurlijk energie. Een lange fietstocht kan zo al 15 tot 25 procent van de batterijduur afsnoepen.

Fitbit Charge 6
De Fitbit Charge 6 is zo klein dat je hem amper voelt zitten. © Google

Het apparaat volledig opladen neemt, als alles goed gaat, zo’n twee uurtjes in beslag. We zijn niet echt fan van de oplader die bij dit apparaat zit, omdat die niet makkelijk vastklikt. Wanneer je de draadloze lader aan de Fitbit klikt, hoor je dit wel altijd, maar dat wil niet altijd zeggen dat het apparaat ook echt oplaadt. De kans is groot dat je daarvoor de oplader nog een beetje moet opschuiven, zodat de pinnetjes mooi contact maken.

Extra functies

Omdat Fitbit nu onderdeel is van Google, zitten er ook een aantal Google-specifieke functies in deze activity tracker. Eén daarvan is Google Maps, dat aan de hand van pijlen en korte beschrijvingen kan laten zien waar je volgende afslag zich bevindt. Sinds de overname kan je ook muziek luisteren met YouTube Music en betalen met Google Wallet, allemaal op de activity tracker zelf. Google Wallet is enorm handig en snel ingesteld, maar hetzelfde kan niet gezegd worden voor die muziekspeler. Een overstap naar YouTube Music zullen er niet veel willen maken.

Om een breder idee te geven van je algemene gezondheid, kan je de Fitbit ook gebruiken om een ECG te maken. Daarmee kan je controleren of je last hebt van boezemfibrilleren. Wie de tracker gebruikt tijdens het slapen, krijgt nadien ook metingen te zien voor SpO2 en huidtemperatuur, om een nog beter inzicht te bieden.

De Fitbit Charge 6 is een uitstekend apparaat voor wie een algemeen idee wilt van hoe het met je gezondheid gesteld is. Voor een aantrekkelijke basisprijs krijg je dan ook een mooi zicht op die prestaties en algemene gezondheid. Wat ons betreft kunnen minder fervente sporters het Premium-abonnement bovendien links laten liggen. Of je slecht geslapen hebt en of je lichaam wel klaar is voor meer sport? Dat zou je zelf ook moeten aanvoelen. Wel kan je, nadat je een Fitbit gekocht hebt, de functies 6 maanden gratis uitproberen. Wij deden dat voor deze review niet: wie na die 6 maanden niet bijbetaalt, heeft een bijna even goede ervaring als wie dat wel doet.

Waar we wel extra geld aan zouden geven is een extra bandje voor de tracker. Het bandje dat er standaard bijzit is namelijk niets om over naar huis te schrijven. Het zou mooi zijn als je daar, net zoals bij andere fabrikanten van slimme horloges en trackers, bij de aankoop iets meer controle over krijgt. Momenteel kan je alleen de kleur van het apparaat kiezen, en daar heb je keus tussen zwart, wit of goud met een rood bandje.

Uitgelicht artikel Koopgids beste activity tracker De beste activity tracker in 2024
fitbitfitbit charge 6fitnessgezondheidsport