10 SEO-termen die je moet kennen
Heb je een website of weblog, dan komt wat basiskennis in zoekmachineoptimalisatie altijd van pas. Deze 10 SEO-termen zijn alvast onmisbare kennis om te beginnen.
1. Ankertekst
Bij links noemt men de woorden die de link bevatten de ankertekst. Komen ze overeen met de belangrijkste zoekwoorden van de ontvangende pagina, dan kom je hoger in Google.
2. Backlink
Backlink wordt ook wel inlink of gewoon link genoemd. Met een backlink verwijst een andere website naar jouw website en dit is een van de belangrijkste voorwaarden voor een vindbare website. Google ziet links als ‘stemmen’ en hoe populairder een site, hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten.
3. Duplicate content
Duplicate content verwijst meestal naar stukken tekst op een of meerdere websites die (vrijwel) vergelijkbaar zijn. Zoekmachines zijn er niet dol op en geven de voorkeur aan unieke content.
4. Keyword Density
Om de keyword density van een bepaalde pagina te controleren, hoef je alleen maar het aantal keren dat een zoekwoord gebruikt wordt te delen door het totaal aantal woorden op de pagina. Keyword density was jarenlang een belangrijke SEO-factor, maar omdat er makkelijk mee te sjoemelen valt en zoekmachines steeds slimmer worden, is dit steeds minder het geval.
5. Metatags
Metatags zijn woorden die je aan onder andere menu-items en pagina’s toevoegt om zoekmachines duidelijk te maken waar deze over gaan. Vroeger had dit zin, maar tegenwoordig doen Google, Yahoo en Bing er steeds minder mee.
6. NoFollow
Het NoFollow-attribuut is in het leven geroepen om spam tegen te gaan. Nofollow-links geven geen PageRank door aan de ontvangende website en door opname van het NoFollow-attribuut bij een link zegt de webmaster eigenlijk: “Google, ik ben niet verantwoordelijk voor deze link, dus volg hem maar niet.”
7. PageRank
Zoekmachine Google gebruikt PageRank om websites een rapportcijfer te geven. Beginnende websites waar men nauwelijks naar verwijst hebben PageRank 0, oudere website met veel backlinks die zich al bewezen hebben stijgen naar PageRank 2, 3, 4 en zo verder.
Google berekent PageRank per pagina en bestaat je website al wat langer dan zijn er ongetwijfeld pagina’s met een aardige PR-waarde. Zie het als goodwill: die wil je behouden. Webpagina’s met een goed rapportcijfer krijgen uiteraard een streepje voor en verschijnen hoger in Google.
8. Robots.txt
Dit is een bestand, geplaatst in de root van het domein, dat wordt gebruikt om spiders te informeren over de structuur van de website. Zo is het via het robots.txt-bestand bijvoorbeeld mogelijk om de toegang tot bepaalde mappen te verbieden. De gegevens worden dan niet geïndexeerd.
9. Title Tag
De title tag is de titel van een webpagina en het is een van de belangrijkste factoren voor een positie hoog in Google. Idealiter is de title tag uniek en bevat hij de belangrijkste zoekwoorden van de pagina. Je ziet de title tag van elke webpagina in de bovenste balk van de browser tijdens het navigeren.
10. Web Crawler
Een web crawler – ook wel search bot of spider genoemd – is een computerprogramma dat het web afstruint op zoek naar nieuwe pagina’s. Dit is de eerste stap bij het gevonden worden op internet.
Scoort jouw website hoog in Google?
Ontdek de valkuilen en best practices van het schrijven voor SEO tijdens onze training op 1 december 2017. Schrijf je snel in want de plaatsen zijn beperkt!