Waarom je beter even wacht met de aankoop van een nieuwe e-bike
E-bikemerken brengen steeds sneller nieuwe fietsen op de markt. Daartoe worden ze aangezet door continue innovaties bij leveranciers, zoals Bafang, Bosch, Brose en Shimano. Zij komen elk jaar met nieuwe onderdelen, zoals motoren, accu’s en schermpjes. Fabrikanten proberen deze onderdelen vervolgens zo snel mogelijk in hun e-bikereeks toe te passen om competitief te blijven.
Dit omslagpunt zien we meestal aan het begin van een jaar, ofwel bij de start van een modeljaar. Het is lastig om hier een exacte datum aan te hangen. Niet elke fabrikant introduceert zijn modellen op hetzelfde moment. Sommige fabrikanten wachten iets langer, of passen technieken juist niet toe en gaan door met bestaande onderdelen. Vast staat dat de lat elk jaar weer iets hoger komt te liggen: e-bikes worden steeds krachtiger en bieden ook steeds vaker slimme functies. Die trend zet zich het komende jaar door. Zeker bij Bosch en Shimano hebben ze enkele niet te missen innovaties klaarstaan.
Wie nu overgaat tot aankoop van een e-bike, loopt zo alle aanstaande innovaties mis. Dat is ook de reden om het aanschaffen van een e-bike uit te stellen. Zeker als de aankoop nog enkele weken uit kan worden gesteld, is dat aan te raden. In het eerste kwartaal van 2024 mag je immers de nodige e-bike-introducties verwachten. Zo geniet je meteen van de nieuwste innovaties.
E-biketrends voor 2024
Voor wie zich nu afvraagt wat er in 2024 komen gaat, hebben we enkele trends voor je op een rijtje gezet. Hier vind je ook tips voor het aanschaffen van een e-bike.
1. Focus op automatisch schakelen
Bosch en Shimano tonen zich in hun productaanbod voor 2024 overtuigd van de mogelijkheden die automatisch schakelen biedt voor e-bikes. Wel kiezen ze allebei een iets andere route. Bij Bosch zie je een nauwe samenwerking met partners die zulke schakelsystemen ontwikkelen. Vanaf modeljaar 2024 is het Enviolo Automatiq-schakelsysteem dan ook geïntegreerd in het Bosch ‘smart systeem’. Hierdoor kan het schakelsysteem met een Kiox 300 of 500 bediend worden, zonder dat je een losse schakelaar nodig hebt.
Shimano kiest daarentegen voor een integratie met zijn eigen in-house schakelsystemen in de Cues Di2- en Nexus Inter5 E-series. Het principe is in beide gevallen wel gelijk: het systeem neemt al het schakelwerk uit handen en zorgt dat je continue onder optimale omstandigheden fietst.
2. Meer slimme functionaliteiten
Slimme functies beginnen stilaan een must te worden op e-bikes. Bosch heeft daar de laatste jaren al flink in geïnvesteerd, en dat werpt zijn vruchten af met zijn Flow-app. Zo toont het niet alleen het broodnodige over je e-bike, maar laat het je de motor ook naar smaak afstellen. Bovendien kan je via de Flow-app ritstatistieken inzien en zelfs overzetten naar apps als Komoot. Ideaal is ten slotte dat het systeem je via de boordcomputer laat navigeren. In 2024 breidt het die functie uit met de Kiox 500, die extra instructiegeluiden biedt.
Concurrent Shimano zet flinke kracht op de pedalen om eveneens steeds meer slimme functies aan zijn e-bikesystemen toe te voegen. Updates voor ‘E-TUBE Project’ moeten ervoor zorgen dat fietsers steeds meer onderdelen van hun rijbeleving kunnen finetunen, zoals de ‘mate van assistentie’ bij het optrekken en het maximaal beschikbare koppel.
3. Compactere accu’s
Innovaties op het gebied van accu’s zijn aan de orde van de dag. Voor e-bikes betekent dit dat de capaciteit steeds iets verder toeneemt. Tegelijk neemt het formaat af. Komend jaar zien we dat in elk geval bij Bosch, die de CompactTube 400 introduceert. Een compacte geïntegreerde accu met een 400 Wh-capaciteit. Met name eMTB’s en elektrische koers- en compacte stadsfietsen zullen profiteren van deze capaciteitstoename.
4. Versnellingen én motor in een
Met de Pinion MGU kwam het concept al eens tot leven: een motor en versnellingsbak in één. Dit concept moet de complexiteit uit de aandrijflijn van e-bikes halen en het gewicht van de fiets naar het middelpunt verplaatsen. Met dit alles-in-één-concept heb je aan de achterzijde namelijk geen hub nodig, en zitten daar dus enkel nog tandwielen.
Vermoedelijk gaan we in 2024 meer horen van dit concept. Of dat steeds met de Pinion-motor zal zijn, of dat Bafang, Bosch, Brose of Shimano dit durft over te nemen, zal mettertijd moeten blijken.