Kracht- vs. rotatiesensor op e-bikes: verschillen uitgelegd

E-bike rotatiesensor versus krachtsensor
Elektrische fietsen vertrouwen op een krachtsensor en/of rotatiesensor om te bepalen hoeveel vermogen ze moeten leveren. Dit moet je weten over die sensoren.

Allereerst is het goed om te benoemen dat fietsen beide sensoren kunnen bevatten. Het hoeft dus niet het een OF het ander te zijn. Wel is dit vaker het geval op goedkopere e-bikes, die dan enkel de rotatiesensor bevatten. Die sensor is standaard op elke e-bike, met een reden: de fietsen mogen immers enkel vermogen leveren als je het wiel ook zelf in beweging brengt (lees: trapt). Die beweging meet een elektrische fiets met een sensor in de trapas, óf de tandwielen bij aansluiting op de tandwielen bij een achterwielmotor.

Standaard voorzien fabrikanten hun fietsen dus met een rotatiesensor. Toch is er nog noodzaak voor een krachtsensor. Althans, die noodzaak zien fabrikanten van luxueuzere e-bikes. Wat zijn de verschillen tussen die sensoren én wat zijn de voor- en nadelen van ten opzichte van de ander?

Wat is een rotatiesensor?

Vooraleer we kunnen bepalen welke sensor voor jou geschikt is, eerst een uitleg wat je van elk kan verwachten. Te beginnen bij de rotatiesensor. Zoals de naam van die sensor doet vermoeden, meet de sensor de frequentie waarmee je trapt: de cadans van je pedalen. Zodoende weet de e-bike wanneer je begint te trappen. Ook kan het extra ondersteuning bieden als je meer of minder rotaties maakt (RPM) om de gewenste snelheid te behalen.

VanMoof e-bike
Elektrische stadsfietsen van VanMoof gebruiken vaak rotatiesensors – © Unsplash/Geo Chierchia

De sensor meet daarbij puur hoeveel rotaties je maakt. Daarbij maakt het dus niet uit hoeveel kracht je zet. Dit betekent dat e-bikes met een rotatiesensor ontzettend veel kracht kunnen leveren, zonder dat jij daar direct hard voor moet werken. Gebruikers omschrijven dit vaak als een ‘krachtig duwtje in de rug’.

Voor- en nadelen van een rotatiesensor

  • Voordelen: biedt direct veel vermogen zonder daar al te hard voor te moeten zwoegen;
  • Nadelen: fietservaring kan onnatuurlijk aanvoelen; geleverde kracht staat niet gelijk aan het vermogen dat je zelf levert, reactie van motor kan onvoorspelbaar zijn bij het stoplicht door het hoge vermogen dat direct wordt geleverd, reageert soms relatief traag omdat de sensor wacht op een rotatiecyclus.

Wat is een krachtsensor?

Recht tegenover de rotatiesensor staat de krachtsensor. Niet geheel verrassend meet die sensor de hoeveelheid kracht die jij als fietser zet. Die kracht zet het systeem vervolgens om in vermogen. Zet jij als gebruiker weinig kracht, dan krijg je daar in ruil ook (relatief) weinig vermogen voor terug.

Moet je plots meer kracht zetten bij een vergelijkbare trapfrequentie? Een krachtsensor merkt dat direct op en reageert daar door vermogen bij te leveren. Een rotatiesensor merkt dit niet op en reageert pas als de trapfrequentie en/of snelheid plots flink terugvallen.

Voor- en nadelen van een krachtsensor

  • Voordelen: reageert direct op kracht die op pedalen wordt gezet, baseert kracht die geleverd wordt op zelf aangeboden kracht wat een natuurlijkere fietservaring oplevert (mensen hebben fietsen met krachtsensoren meer het gevoel de fiets onder controle te hebben);
  • Nadelen: voor het fietsen met een krachtsensor is meer ‘eigen kracht’ nodig, waardoor het ouderen soms te veel energie kost om met zo’n e-bike op stap te gaan, daarnaast zijn fietsen met krachtsensoren vaak prijziger.

Rotatiesensor vs. krachtsensor

Kortom: een rotatiesensor levert meer vermogen zonder dat je daar veel eigen energie in moet steken. Dat komt wel met een belangrijke asterisk: motoren met die sensor passen zich namelijk minder goed aan op hun omgeving. Bij het wegtrappen van het stoplicht geeft de motor ineens 100 procent vermogen. Gezien je zelf nog op stoom komt, wordt dit ook wel omschreven als het raket-gevoel. Je schiet namelijk ineens als raket vooruit, zonder daar echt goed controle over te hebben.

Niet alleen in de stad is een rotatiesensor niet per se ideaal. Beklim je bijvoorbeeld een berg of fiets je tegen de wind in? Een krachtsensor merkt dan op dat je harder moet trappen en verhoogt op zo’n moment zijn vermogen. Rotatiesensoren daarentegen wijzigen het vermogen pas als de snelheid én de trapfrequentie daalt. Het zakken van de snelheid duurt vaak dusdanig lang dat je al een tijdje aan worstelen bent alvorens de motor bijspringt.

Uitgelicht artikel Beste e-bikes De beste elektrische fietsen in 2023

Lange of korte ritten

Welke sensor de e-bike die jij wil kopen in elk geval moet bevatten, hangt daarmee vooral af van de ritten die je aflegt én je eigen conditie.

Voor langere ritten raden wij de krachtsensor aan. De natuurlijkere fietservaring van die sensor door zijn aanpassingsvermogen zorgt gewoonweg voor veel plezantere ritten. Dat duwtje in de rug is fijn, maar nog fijner is dat je de juiste ondersteuning op het juiste moment krijgt.

Fietsers die de bebouwde kom niet verlaten hebben daarentegen baat bij de rotatiesensor. Zeker als je vaak moet optrekken bij stoplichten is dat duwtje in de rug geen overbodigde luxe. Daarnaast is de kans dat je grote heuvels moet beklimmen simpelweg kleiner in de bebouwde kom. Dat je plots meer kracht moet zetten, komt zo gewoonweg minder vaak voor.

Midden- of achterwielmotor

Welke sensor je kiest, bepaalt waarschijnlijk ook het type motor van je toekomstige e-bikes. Bij een rotatiesensor hoort meestal een voor- of achterwielmotor, terwijl krachtsensoren haast exclusief zijn aan middenmotoren.

Nochtans zijn er wel elektrische fietsen met een achter- of voorwielmotor met krachtsensoren, maar die hebben dan een extra sensor nodig in de trapas om je trapkracht te meten. Die sensoren zijn niet alleen prijzig, maar vooral ook slijtage- en storingsgevoelig.

Bafang M300
Bafang’s M300 is een behoorlijk krachtige middenmotor (80 Nm) met een rotatiesensor – © Popal

Daarentegen heb je wel middenmotoren die exclusief een rotatiesensor bevatten. Bafang’s M300 is daarvan een voorbeeld. Het aanbod is echter breder dan dat, dus ga zeker in gesprek met de dealer welke e-bikes zo’n rotatiesensor bevatten. Grote kans overigens dat ze benoemen dat je best gaat voor een elektrische fiets met beide sensoren. Dan heb je zowel het voordeel van de krachtsensor én rotatiesensor. Let wel, dit komt gelijk met het hoogst mogelijke prijskaartje, én is exclusief aan middenmotoren.

Belangrijkste prijsverschil

Het prijsverschil tussen de kracht- en rotatiesensor is dus vooral te linken aan het type motor. Dat zie je ook meteen terug in het type fiets waarop de verschillende sensoren worden gebruikt. Zoek je in het segment onder de 2.000 euro? Rotatiesensor. Vanaf de 2.000 tot 2.500 euro vind je de eerste elektrische fietsen met krachtsensoren. Dat is echter geen zekerheid – bekijk dus eerst de details van een e-bike of neem contact op met de fabrikant over het type sensor dat aanwezig is.

E-bikes in de solden kunnen bovendien wel eens tot onder de 2.000 euro dalen, terwijl ze gewoon een krachtsensor bevatten. Het prijspeil is een vuistregel, niet de oneindige waarheid.

Welke e-bike-motor je moet kiezen? Dat hebben we eerder uitgezocht. De verschillen tussen midden-, achterwiel- en voorwielmotoren lees je in dit artikel.

Lees meer over e-bikes

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business