Remmen voor e-bikes uitgelegd: hier moet je op letten

E-bike remmen
© TechPulse/Jeffrey van de Velde
Goede remmen zijn cruciaal voor e-bikes. Je wil immers wel vlot tot stilstand komen tijdens een noodstop (of bij nat wegdek). Wij leggen uit waar je op kan letten.

Elke fiets heeft remmen, en dat is niet anders voor e-bikes. Toch kunnen we e-bikes niet helemaal vergelijken met eender welke stadsfiets. Op zulke fietsen rijd je immers niet steevast harder dan 20 of 25km/u. Zulke snelheden vragen, zeker in drukke, stedelijke gebieden vaak om snelle correcties – het gebeurt maar al te vaak dat iemand plots voor je schiet. Doorfietsen aan 25km/u is dan uiteraard geen optie. Met remmen van een stadsfiets ga je er niet komen – die genereren simpelweg te weinig frictie om vlot snelheid te minderen.

Elektrische fietsen benutten daarom andere typen remmen. Het zijn vooral schijfremmen die de klok doen slaan. Toch vind je niet alleen schijfremmen op e-bikes. Zeker op goedkopere modellen zien we regelmatig andere soorten remsystemen. Welke dat zijn en de voor- en nadelen van zulke systemen, lees je hieronder.

Hydraulische schijfremmen

Schijfremmen stammen af van mountainbikes en koersfietsen, die net als e-bikes meer remkracht nodig hebben dan stadsfietsen. Zoals de naam van het remsysteem al suggereert, maakt het gebruik van remschijven – net als in auto’s. Een tweetal remblokken maken contact met de schijf om de fiets tot stilstand te brengen. Door het relatief grote oppervlak ontstaat er enerzijds veel frictie, terwijl de schijf door zijn grotere oppervlak ook sneller hitte kan afvoeren. Hoe hard of vaak je ook remt: je zal niet snel te maken krijgen met oververhitte remschijven.

Wat dit remsysteem verder geschikt maakt voor e-bikes is de toepassing van hydrauliek. Die vloeistof zorgt ervoor dat je nauwkeuriger en met minder moeite kunt remmen. Bovendien rekt vloeistof niet uit, in tegenstelling tot remmen met metalen kabels. Hierdoor vereisten je remmen minder onderhoud: je hoeft ze enkel af te laten stellen naar mate de remblokken versleten raken.

Voor- en nadelen

Uiteraard hebben hydraulische schijfremmen voor- en nadelen. We hebben ze hieronder voor je op een rij gezet.

  • Voordelen: ontzettend veel remcapaciteit, raakt niet oververhit bij herhalende remacties, de remmen werken goed onder natte omstandigheden;
  • Nadelen: schijfremmen zijn duurder dan andere remsystemen, remsysteem is kwetsbaar, als het systeem niet goed is ingeremd kan het een piepend of schavend geluid maken.

Rollerbrakes

Ook rollerbrakes kennen we uit de autobranche, daar beter bekend als de ‘trommelremmen’. Het principe werkt wel iets anders dan op fietsen, en is vooral veel eenvoudiger. Als je bij een e-bike met rollerbrakes de rem indrukt, duwt de remschoen tegen de ‘roller’ aan. Dit is een wiel met gekartelde elementen. Door de frictie die ontstaat tussen de remschoen en de gekartelde rollers, komt de fiets tot stilstand.

Shimano rollerbrakes
© Shimano

Klinkt gelijkwaardig aan hydraulische remmen, niet? Er zijn wel een paar belangrijke verschillen. In eerste plaats is er het formaat van de rollers (schijf); het oppervlak daarvan is flink kleiner dan voor schijfremmen de norm is. Ook is het systeem uitgerust met één ‘remblok’ per schijf, terwijl er altijd twee aanwezig zijn bij schijfremmen. Voor het bedienen maken rollerbrakes ten slotte altijd gebruik van metalen kabels, waardoor de remacties minder nauwkeurig zijn en meer energie kosten van een gebruiker.

Voor- en nadelen

Kortom: schijfremmen voor de minder sportieve fietsers. We komen zodoende op de volgende voor- en nadelen.

  • Voordelen: gesloten systeem is onderhoudsvriendelijk, relatief goedkoop in aanschaf;
  • Nadelen: minder geschikt voor hoge snelheden (raakt oververhit, remt niet snel genoeg), is minder effectief bij nar weer, reparatie van onderdeel is niet mogelijk.

Velgremmen (V-brake)

We komen velgremmen, in welke vorm dan ook, bijna niet meer tegen op elektrische fietsen. Dat wil overigens niet zeggen dat ze zijn verbannen van dit soort fietsen. We onderscheiden hieronder twee soorten v-brakes.

Reguliere V-brakes

V-brakes kennen we van stadsfietsen en oudere koersfietsen en mountainbikes. Zulke remsystemen maken gebruik van remblokken die tegen de schijf aan drukken. Door de frictie die met het wiel van de fiets ontstaat, komt deze tot stilstand. Het systeem is zeer eenvoudig en bestaat uit twee blokken per wiel en een metalen remkabel die de V-brakes samentrekt om te remmen.

Hydraulische velgrem

Het systeem van hydraulische velgremmen is zo goed als gelijk. Vervang de metalen kabel door de hydraulische vloeistof en de opstelling is klaar. Zoals eerder genoemd maakt de vloeistof dat je het systeem minder vaak hoeft te onderhouden en dat je nauwkeuriger kan remmen.

Voor- en nadelen

Hieronder hebben we de voor- en nadelen van V-brakes (regulier en hydraulisch) samengevoegd. Beide systemen hebben goeddeels dezelfde karakteristieken.

  • Voordelen: remblokken vervangen is relatief makkelijk, werkt op veel type fietsen, zeer goedkoop in aanschaf, remkracht is goed te doseren (vooral hydraulische v-brakes);
  • Nadelen: remt slecht bij nat weer, remblokken slijten relatief snel, niet alleen de blokjes maar ook je velg slijt mee tijdens het remmen.
Uitgelicht artikel Beste e-bikes De beste elektrische fietsen in 2023

Welk remsysteem is aan te raden?

We raden aan te kijken naar e-bikes met schijfremmen. Zulke remsystemen bieden veel remkracht, geen overbodige luxe als je wat harder fietst. Bovendien blijft het systeem goed functioneren als het vochtig is buiten of juist heel warm én is het onderhoudsarm.

Je kan gerust stellen dat het systeem geschikt is voor alle seizoenen. Of je nu graag in de zomer, de winter of een extreem natte herfst op de fiets stapt: het brengt je tot stilstand. Uit ervaring kunnen we stellen dat dit zeker niet altijd het geval is voor andere remsystemen.

Shimano schijfremmen
Shimano schijfremmen – © TechPulse/Jeffrey van de Velde

Inremmen is noodzakelijk

Net een nieuwe e-bike met schijfremmen in ontvangst genomen? Allereerst: gefeliciteerd. Voor je de kracht van de elektrische fiets aan de tand voelt, moet je hem echter wel ‘inremmen’. Dit zorgt ervoor dat de remblokken meer grip krijgen op de remschijf én dat je geen of minder last hebt van piepen en schrapende geluiden.

Het inremmen laat namelijk een dun laagje hars achter op de schijven. Dat laagje zorgt voor meer grip tussen beide onderdelen. Soms zorgt de leverancier van je e-bike of de fietsenmaker zelf voor het inremmen. Soms moet je dit echter nog zelf doen. Hoe? Dat leggen we hieronder stapsgewijs, voor zowel Shimano, Tektro en Magura schijfremmen, aan je uit.

Magura inremmen

  1. Fiets tot ongeveer 30km/u
  2. Druk de remmen hard in zodat je volledig tot stilstand komt
  3. Herhaal dit 30 tot 50 keer

Tektro inremmen

  1. Fiets tot ongeveer 30km/u
  2. Druk de remmen hard in zodat je volledig tot stilstand komt
  3. Herhaal dit 30 keer

Shimano inremmen

  1. Fiets tot ongeveer 30-32km/u
  2. Druk de remmen hard in zodat je volledig tot stilstand komt
  3. Herhaal dit 20 keer

Geeft je fabrikant andere instructies voor het inremmen? Volg dan altijd de instructies op van de e-bike fabrikant. Sommige merken ontwikkelen specifieke schijfremmen met fabrikanten als Shimano; het is mogelijk dat die schijfremmen bijvoorbeeld andere materiaalsamenstellingen hebben en daarom anders ingereden moeten worden.

Wat te doen tegen piepende schijfremmen?

Blijven de schijfremmen piepen? Neem dan contact op met de fabrikant van de fiets als je deze pas net in ontvangst nam. Staat de fiets al langer in huis, dan kun je de volgende acties uitvoeren:

  • Schijfremmen ontvetten. Schijfremmen gaan piepen als ze een vettige laag op zich hebben. Het is daarom te allen tijde af te raden schijfremmen met de hand aan te raken. Eenmaal je schijf begint te piepen, dan kun je de schijven proberen te ontvetten. WD40 heeft daar een eigen middeltje voor genaamd WD40 Bike Degreaser. Spuit dit op de rem en veeg dit af met een droge, schone doek. Het liefst enkel papieren doeken, gezien stoffen doeken die in de was zijn geweest soms al vettig kunnen zijn;
  • Remblokken vervangen. Na verloop van tijd raken remblokken versleten, en neemt de kans toe dat ze gaan piepen. Dit los je op door de remblokken te laten vervangen. We raden aan dit te laten doen, gezien hydraulische remsystemen gevoeliger zijn voor schade;
  • Remschijven rechttrekken. Het kan gebeuren dat je remschijf buigt omdat deze bijvoorbeeld tegen een andere fiets aan viel. Ook dan neemt de kans toe dat de schijven piepen tijdens het remmen. Dit los je enkel op door de schijven recht te laten trekken bij de fietsenmaker (die daar aparte apparatuur voor heeft) of de schijven te laten vervangen.

Onderhoud aan schijfremmen

Hoewel schijfremmen onderhoudsarm zijn, zijn ze niet ‘onderhoudsvrij’. Je moet ze dus wel steeds wat liefde geven. Omdat hydraulische systemen gevoeliger zijn voor schade en die schade ook nog eens duurder is om te repareren, laat je dit best door de lokale fietsenmaker regelen.

In principe hoeft de fietsenmaker enkel de dikte van de blokken en schijven in de gaten te houden, de schijven te ontvetten en het systeem te ontluchten. Voor blokjes wordt een minimale dikte van 0,5mm gehanteerd, terwijl merken voor schijven vaak 1,5mm aanhouden. Dit lees je ook op de schijven zelf, of in de onderhoudsboekjes van je e-bike.

Dikte remmen e-bikes
Op de schijven staat altijd een minimale dikte, in dit geval 1,8mm – © TechPulse/Jeffrey van de Velde

Ga je wel zelf aan de slag? Gebruik dan de originele onderdelen van je e-bike. Door het mixen van onderdelen van verschillende fabrikanten loop je het risico op piepende, stuiterende remmen, en zelfs remmen die ineens niet meer ingedrukt kunnen worden. Uiteraard loop je daardoor ook het risico garantie op je remmen (of de fiets in zijn geheel) te verliezen.

Lees meer over e-bikes

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business