Achtergrond

Wat is SEO?

Bij SEO of search engine optimization probeer je om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen, en zo meer verkeer naar je website te leiden. Zoekmachines zoals Google of Bing gebruiken namelijk algoritmes om te bepalen welke website het best aansluit bij de zoekopdracht.

Als jij kan aantonen dat jij de bezoeker het meeste kan bieden, dan belandt jouw website hoger in de lijst van zoekresultaten. SEO wordt vaak gecombineerd met SEA of search engine advertising. Hierbij kan jouw website eveneens hoog in de zoekresultaten staan, maar dan wel in de vorm van een betaalde advertentie.

Hoe beland ik hoger in de zoekresultaten?

De essentie van SEO is tweeledig: maak interessante content, en voeg goede links toe. Natuurlijk ligt het in praktijk iets ingewikkelder dan dat. Zoekmachines schrijven autoriteit toe aan websites die unieke content brengen mét de juiste sleutelwoorden. Als een gebruiker ‘smartphone kopen’ ingeeft, dan gaat Google op zoek naar teksten waar die zoektermen in voorkomen. Bovendien is de ‘versheid’ van de content belangrijk. Een gekopieerde tekst of één die sterk gebaseerd is op een andere bron, wordt door Google niet gesmaakt. Denk bovendien ook aan je bezoeker: zorg er ook voor dat je tekst vlot leesbaar is en voldoende informatie biedt.

Hoe kom ik aan links van belangrijke websites?

Naast de content zijn de links op je website van belang. Google telt de links op je pagina’s als een soort van ‘stemmen’. Hoe meer (deugdelijke) stemmen je hebt, hoe hoger je rang is. Niet elke link zal echter even zwaar doorwegen; ook de kwaliteit van de link telt. Vijf links naar jouw website vanop bijvoorbeeld een doorsnee discussieforum, zullen nog steeds minder impact hebben op je rang dan één link van een wereldwijde mediasite. Daarom is link building – het verzamelen van die links – niet gemakkelijk. De beste manier is om unieke content te schrijven waar websites graag naar verwijzen, zodat ze naar jouw website linken.

Wat moet ik vooral niet doen?

Bovenstaande biedt een heel simplistische kijk op SEO. Er zijn veel meer factoren dan dat, en vooral: er zijn veel valkuilen om te vermijden. Hieronder drie dingen die je kost wat kost moet vermijden.

  • Keyword stuffing: Je zal misschien denken dat je je teksten kan vullen met sleutelwoorden om Google te doen geloven dat jouw website de meest relevante bron is. Vroeger bleek dat te helpen, maar moderne zoekmachines zijn dit afgeleerd. Als je hiermee overdrijft, kan het zelfs zijn dat je website ervoor wordt afgestraft. In dat geval daalt je rang.
  • Links kopen: Sommige bedrijven zijn gespecialiseerd in het verkopen van links. Je betaalt dan een vast bedrag om een aantal linkjes naar jouw websites te krijgen. Kwalitatief zijn deze links alvast niet. Vaak wordt er gelinkt van obscure websites of ‘link farms’, websites waar
    niets anders staat dan de meest uiteenlopende links. Met andere woorden, deze links doen weinig om je rang te verbeteren.
  • Je website niet updaten: Het proces van SEO is nooit volledig. De algoritmes die zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken in de zoekresultaten, worden voortdurend bijgeschaafd. Zo werd mobielvriendelijkheid het afgelopen jaar steeds belangrijker, en kondigde Google aan dat websites in de toekomst kunnen worden beoordeeld op hun mobiele versie, in plaats van de desktopversie. Als je je website niet updatet, en je volgt de laatste trends niet, dan dreig je een grote achterstand op te lopen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren