Xbox Play Anywhere getest: deze prestaties mag je verwachten
Op de E3-beurs in Los Angeles begin juni 2016 gooide Microsoft een flinke bom in de persconferentie door te spreken over Xbox Play Anywhere. Hiermee wil de softwaregigant de muur slopen tussen Windows 10 en Xbox. Wie nu een spel koopt op Xbox One, kan dat ook gewoon spelen op Windows 10. Doe je dat omgekeerd, dan kan dat ook. Het is hierbij wel belangrijk dat je het spel digitaal koopt. Wie een spel fysiek in de winkel koopt, is eraan voor de moeite.
Digitale aankoop
Door middel van een digitale aankoop, wordt het spel op je account geactiveerd. Het gaat hier niet toevallig om een Microsoft-account, zodat je jezelf op beide platformen kan identificeren. Deze zet mag je aanzien als het paard van Troje om Steam aan te vallen. Microsoft probeert al langer het dominante spellenplatform aan te vallen met Games for Windows, maar faalde hierin. Deze zet is wel een pak interessanter, omdat je onafhankelijk van het platform, Xbox of Windows 10, maar één aankoop moet doen. Het geeft ineens ook de Microsoft Store een broodnodige boost.
Spellen op Xbox One spreken voor zich: je speelt ze af op de spelconsole met de kwaliteit die het toestel kan brengen. Op pc is dat helemaal anders met miljoenen verschillende configuraties waarmee de ontwikkelaar rekening moet houden. Vanaf nu hoort elke exclusieve first-party-titel van Xbox One ook op Windows 10 te verschijnen, zodat Microsoft zijn opmars verder kan zetten om nog meer mensen op Windows 10 te krijgen. We gingen aan de slag met ReCore en Forza Horizon 3, de eerste exclusieve spellen die in najaar 2016 zowel op Windows 10 als Xbox One verschenen.
ReCore
We starten met ReCore, de allereerste titel die de spits mocht afbijten. Vreemd genoeg kregen we het niet in de Store gevonden op Windows 10, terwijl op de Xbox One ReCore beschikbaar was. Na wat zoekwerk bleek dat we de Windows 10 Anniversary-update nodig hadden. Blijkbaar zit hierin de Xbox Play Anywhere-functie. Een half uur na de update waren we wel vertrokken met ReCore. Direct een flink nadeel: ondanks onze snelle internetlijn downloadde het spel bijzonder traag uit de Store. We halen amper 2 MB/s, terwijl we toch 23 MB/s beschikbaar hebben. Vooral bij zwaardere spellen zoals Forza Horizon 3 verloren we drie uur tijd voordat we aan de slag konden. Vooraf downloaden is de boodschap, en niet wanneer je net een avond tijd hebt gemaakt om te gamen.
Alfa-effecten
Eens gestart op Windows 10, krijg je al een kleine resolutieboost vergeleken met de 900p met post-processing anti-aliasing van de Xbox One. Op pc kan je tot 4K gaan en anti-aliasing op 16x zetten. Wanneer we de verschillende grafische instellingen analyseren, lijkt de Xbox One ongeveer tussen ‘medium’ en ‘high’ te zitten. Pc-gamers kunnen hier tot ‘very high’ gaan. Wanneer je naar beide beelden kijkt, zie je echter maar een heel klein verschil tussen de twee, wat knap werk is van de Xbox One. Het enige wat de pc exclusief heeft, zijn extra alfa-effecten zoals stof. De Xbox One-versie houdt zijn 30 fps-lock goed, maar dipt soms naar een pijnlijke 20 fps wanneer er veel vijanden in beeld zijn met talrijke effecten errond.
Laadtijden
De belangrijkste boost krijg je echter niet grafisch bij ReCore, maar eerder op vlak van laadtijd. Het spel laden duurt op een pc met SSD gemiddeld 17 seconden, terwijl de Xbox One net geen minuut nodig heeft. Dood? Een spel herladen duurt bijna 45 seconden op Xbox One, terwijl de pc daar maar 12 seconden nodig heeft. Daarom alleen al kan je ReCore beter op pc spelen dan op Xbox One.
We hebben het spel om twee systemen getest: Nvidia GTX 1060 en AMD RX 480. Beiden halen zonder enig probleem 60 fps in ‘high’-instellingen met ‘very high textures’. Heel soms krijgt de GTX 1060 een dipje naar 55 fps, terwijl de RX 480 over de hele lijn strak de 60 fps aanhoudt. Beide kaarten presteren over de hele lijn echter perfect voor dit spel.
Forza Horizon 3
Bij zijn lancering was Forza Horizon 3 het absolute paradepaardje om Xbox Play Anywhere te testen. Beeldschone landschappen vlammen bliksemsnel voorbij en op Xbox One allemaal aan 1080p met 4x MSAA ingeschakeld. Een technisch huzarenstukje wanneer je rekening houdt met de beperkte ingewanden van de Xbox One. We hadden een flinke boost verwacht op pc, maar de ontwikkelaars hebben te goed hun best gedaan op de consoleversie om nog een groot verschil te maken met de pc-versie.
De grootste troef voor pc-gamers is opnieuw 60 fps, extra interessant omdat het een racegame is. Je kan alles zelfs tot 4K opkrikken, ook al heb je daar een Nvidia Titan X voor nodig wanneer je dat ook aan 60 fps wil bekijken. Op vlak van kwaliteit kunnen we de Xbox One-versie maar heel beperkt vergelijken met de pc-versie, omdat die eerste een dynamische instelling gebruikt naargelang wat er zich op het scherm afspeelt. Het enige waar de pc nog een klein beetje beter presteert, is op vlak van textuur en schaduwen. De Xbox One-versie heeft dan weer de troef om Forza Horizon 3 in HDR weer te geven op de Xbox One S.
Oude GPU’s
Wanneer we naar de prestaties op pc kijken, moeten we al vrij snel concluderen dat MSAA verschrikkelijk slecht is geoptimaliseerd tijdens onze test. We kunnen zelfs niet de 4x-instelling kiezen van de Xbox One, zonder dat het spel af en toe stottert. Op nul zetten is de boodschap tot de ontwikkelaars een patch hebben uitgerold. Van zodra dat achter de rug is, kan je met een AMD RX 480 of Nvidia GTX 1060 perfect in 1080p met ‘very high’-instellingen genieten van 60 fps. Heel soms dipt de snelheid naar 50 fps in gebieden met veel auto’s, veel gebouwen of bosrijke omgevingen omdat dan de CPU meer een flessenhals vormt. Zelfs onze Intel Core i7-6700K haalde geen 60 fps-lock in lastige omgevingen. Nog een belangrijk detail: het spel geeft je automatisch een waarschuwing wanneer je te mooie instellingen wil gebruiken voor je beschikbare videogeheugen. Aan jou om dat te negeren of niet.
Frappante voetnoot: iedereen met een grafische kaart ouder dan de huidige generatie, is eraan voor de moeite. De nochtans krachtige Nvidia GTX 970 haalt amper gemiddeld 42 fps in ‘very high’ 1080p. De AMD R9 390 heeft het nog lastiger met amper 34 fps, terwijl die laatste toch echt wel krachtiger is dan de RX 480. We vermoeden dat de verregaande DirectX 12-optimalisatie daar voor iets tussen zit, omdat Forza Horizon 3 vanaf de start met DirectX 12 in het achterhoofd is ontwikkeld.
Project Scorpio
Het experiment van Microsoft is wat ons betreft absoluut geslaagd en verplicht gamers niet langer om een Xbox One te kopen om bepaalde exclusieve titels voor het platform te spelen. Alle toppers uit het huis van Microsoft zullen nu voortaan ook op Windows 10 verschijnen met optimale DirectX 12-prestaties. Je kan op pc met een Xbox-controller spelen, maar andere controllers werken net zo goed. Het enige waar nog wel aan wordt gesleuteld, is stuurwielondersteuning. Het aantal stuurwielcontrollers voor de Xbox One is beperkt, maar op pc is het aanbod veel groter. Dat moet per ontwikkelaar worden geïntegreerd, waardoor je een beetje op de goodwill van hen moet rekenen. Goed vooraf opzoeken voordat je een digitale aankoop plant.
Wie krachtige hardware in zijn pc heeft zitten, kan met dit nieuwe platform alvast proeven wat Microsoft voor ons in petto heeft met Project Scorpio. De nieuwe console zou 4K-gaming mogelijk maken, zonder compromissen. Wie niet kan wachten, kan dat vandaag al ervaren. Haal alvast je geldbuidel boven voor een grondige pc-upgrade.