Interview Davy Kestens: “Cake brengt openheid in een gesloten sector”
Op 31 januari 2020 zag de mobiele bankingapplicatie Cake het levenslicht. De zes co-founders wilden uitpakken met een verfrissend concept. Via de applicatie kan je al je bankrekeningen op één plek samenvoegen. Zo krijg je een gedetailleerd en helder overzicht van je maandelijkse uitgaven. Maar wat de formule van Cake pas echt bijzonder maakt, is dat gebruikers beloond worden voor het gebruik van de applicatie. CEO Davy Kestens gaf wat meer tekst en uitleg bij de unieke visie en manier van werken die Cake onderscheidt van andere mobiele bankingapplicaties.
De omgekeerde weg
Nog voor de ontwikkeling van het platform van start ging was al duidelijk dat Cake geen alledaags project zou zijn. “De meeste start-ups beginnen met een product. Wij hebben het anders aangepakt: wij hadden eerst onze visie en team al klaar en zijn dan pas over een product beginnen nadenken”, legt Kestens uit. “We hadden enkele criteria vooropgesteld. Ons idee moest iets ‘nieuws’ brengen in een sector die stilstond, op Europese schaal uitvoerbaar zijn en vooral een grote impact hebben op mensen. Er moet aan de keukentafel over gesproken worden.”
Uiteindelijk bleek de financiële sector die drie factoren samen te brengen. “Toen ik terugkeerde uit de Verenigde Staten naar België, raakte ik wat gefrustreerd over hoe de banken hier werken. In Amerika zijn de banken veel opener. Hoewel grootbanken wel investeren in innovatie, zijn hun systemen toch vrij log. Langs de andere kant zien we de opkomst van neobanken. Die tonen aan dat mensen nood hebben aan financiële tools met een modernere interface. Toch sluiten mensen zich eerder voor een tweede of zelfs derde rekening aan bij een neobank, omdat de drempel om over te stappen vrij hoog is.”
“Zo kwamen we uiteindelijk tot twee grote vragen die we met ons product wilden beantwoorden: hoe kunnen we bankrekeningen terug meer geld laten opbrengen en hoe kunnen we de neobankervaring aanbieden zonder dat mensen de overstap moeten maken? We stelden van daaruit een team samen met mensen die de markt kenden.” En zo geschiedde Cake.
Iedereen krijgt een stuk van de cake
Cake is om twee redenen interessant voor zowel consumenten als bedrijven. Ten eerste werkt het platform volledig bankonafhankelijk. Cake biedt zelf geen financiële producten zoals kredietleningen aan. Volgens Kestens is dat een belangrijk gegeven voor de propositie van het bedrijf. Cake wil zich vooral als een databedrijf in de markt zetten. Daar is het businessmodel ook rond gebouwd. Het bedrijf aggregeert geanonimiseerde transactiedata van gebruikers en biedt die in de vorm van onderzoeksrapporten aan aan geïnteresseerde partnerbedrijven. De rapporten bevatten zeer interessante data voor onder andere retailers en merken. “Wij gaan verder dan gewoon marktonderzoek. Wij bieden real-time data gebaseerd op transacties, geen gedeclareerd gedrag. Bovendien kunnen onze gegevens ook de impact die sectoren op elkaar hebben in kaart brengen.”
Gelukkig voor ons krijgen wij als gebruikers iets terug voor onze gegevens. Cake werkt met verschillende beloningssystemen. Partnerbedrijven kunnen intekenen voor een cashbacksysteem waarbij een stukje van een aankoop kan worden terugbetaald als die gebeurt via een gekoppelde rekening in de Cake-app. Maar het bedrijf beloont haar gebruikers ook rechtstreeks. Elke maand verdeelt Cake een stuk van de inkomsten uit de datarapporten over alle gebruikers die meedoen met het systeem. Kestens noemt dit een ‘datadividend’. “Het is belangrijk voor onze filosofie dat gebruikers iets over houden aan onze diensten. We vinden dat ook niet meer dan fair.”
Kestens legt verder uit dat het bedrijf ontzettend veel belang hecht aan privacy en transparantie. “Wij zijn een nieuwe speler op een nieuwe markt. Wij moeten de consument overtuigen dat we 100% betrouwbaar zijn. Je vindt bij ons daarom geen kleine lettertjes terug, wij zijn transparant in alles wat we doen en werken volledig conform de PSD2-wetgeving”. Cake geeft daarom niet enkel uitgebreide informatie over het privacybeleid, via de Open Roadmap krijg je een overzicht van toekomstige vernieuwingen te zien. “Gebruikers kunnen ook zelf mee ideeën op de lijst zetten en erop stemmen. Dat biedt geen garantie dat die feature er ook komt, maar het geeft ons wel een idee van wat mensen willen. Een interessante functie die er aankomt is de Peer Comparison. Daarmee kan je bijvoorbeeld je inkomsten en uitgaven vergelijken met die van mensen uit een gelijkaardig segment. Dit soort data vind je nergens. We zien trouwens dat grootbanken zelf regelmatige bezoekers zijn van de roadmap. Als je transparant wil zijn, moet je dat erbij nemen”, aldus Kestens.
Geen concurrentie, maar aanvulling
Cake heeft dan ook niet de ambitie te concurreren met (groot)banken. Recente samenwerkingen met Aion en Argenta en de toevoeging van Cake for Banks aan het businessportfolio illustreren dat. “Cake is een aanvulling op traditionele bankdiensten. Een samenwerking zoals die met Argenta kan voor iedereen gunstig zijn. De financiële markt is hypercompetitief, hoe meer banken kunnen aanbieden aan hun klanten, hoe minder snel die geneigd zijn over te stappen. Voor ons betekent het een enorme versnelling van ons businessmodel.”
Kestens ziet zelf geen conflict tussen nauwer samenwerken met banken en de bankonafhankelijke status van Cake. “Er zouden problemen kunnen voordoen als wij zelf financiële producten zouden gaan aanbieden. Maar dat zou ingaan tegen onze propositie. De ondersteuning door banken geeft ons platform juist extra credibiliteit om mensen met minder techvoeling te overtuigen.”
De ambities van Kestens met Cake zijn nog verre van vervuld. “We hebben op één jaar tijd 50.000 gebruikers verworven. Dat mocht voor mij nog wat meer zijn, maar het platform was nog experimenteel en de coronacrisis heeft ook niet geholpen. In een volgende fase willen we internationaal gaan uitbreiden. Aangezien we een Europese PSD2-licentie hebben, kunnen we dat ook. Maar het aantal gebruikers is geen hoofddoel voor ons. Wij willen in de eerste plaats een dienst met een meerwaarde aanbieden. Ons businessmodel heeft zich tijdens het eerste jaar bewezen.”