De beste elektrische fietsen in 2024

Beste e-bikes
© TechPulse/Unsplash
Er zijn heel wat elektrische fietsen te vinden. Om je een keuze te helpen maken, lijst TechPulse de beste e-bikes voor je op.

In 2024 vallen elektrische fietsen niet meer uit het straatbeeld te denken. De tijd waarin e-bikes gezien werden als iets voor oude mensen, is dan ook voorbij. Daardoor wordt het gamma steeds breder: in plaats van de klassieke omafietsen, waar de accu op de achterdrager zit, zijn er intussen ook meer modieuze fietsen te krijgen. Ondertussen zijn er zó veel verschillende e-bikes te krijgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Toch zijn er flinke verschillen van fiets tot fiets: het ene model biedt een wat sportievere rijervaring, terwijl een andere fiets heel wat relaxter aanvoelt. Sommige e-bikes zijn ook wat zwaarder, al word je dat niet altijd gewaar tijdens het fietsen. De ene elektrische fiets heeft dan weer een koolstofriem en misschien een automatisch schakelsysteem, terwijl de andere het met een klassieke ketting en derailleur doet. Kortom: er is heel wat om rekening mee te houden als je een elektrische fiets in huis haalt.

De beste elektrische fietsen

Om jou het kaf van het koren te helpen scheiden, fietst de TechPulse redactie elke maand duizenden kilometers op elektrische fietsen. Dat gaat al wat vlotter op de ene e-bike dan op de andere. Ben je op zoek naar een e-bike waarmee het aangenaam fietsen is? Dan zijn dit de beste elektrische fietsen waar je ongetwijfeld genot aan zal beleven.

  1. Tenways CGO600 Pro
  2. Cowboy 4 & Cowboy 4 ST
  3. Cortina E-Silento Pro
  4. Trek Allant+ 6
  5. Gazelle Eclipse C380 HMB

1. Tenways CGO600 Pro

Tenways CGO600 Pro Midnight-Black
© Tenways

Tenways CGO600 Pro

Voordelen

Trapondersteuning werkt heel soepel
Uitneembare batterij
Strak en mooi design met geïntegreerde koplamp
Goede prijs-kwaliteitverhouding

Nadelen

Losse achterlamp (niet op batterij aangesloten)
Zithouding niet geschikt voor lange afstanden

Specificaties

  • Prijs: vanaf 1.799 euro
  • Autonomie: 80 kilometer
  • Gewicht: 16 kilogram
  • Maximale snelheid: 25 km/u
  • Extra’s: app (Tenways), uitneembare batterij

Zowel de Tenways CGO600 als de CGO600 Pro worden gekenmerkt door een trapondersteuning die erg soepel en natuurlijk aanvoelt. In de trapas zit een krachtsensor die dat mogelijk maakt. Krijg je tegenwind of fiets je bergop? Dan zal de fiets dit aanvoelen en wordt de ondersteuning aangepast naargelang je trapkracht.

Die ondersteuning wordt geleverd door een elektrische motor in het achterwiel van de CGO600 Pro. Hoewel we meestal liever middenmotoren zien vanwege hun natuurlijke ondersteuning en onderhoudsvriendelijkheid, hebben we daar bij deze 60Nm MiVice-motor nooit aan gedacht. De motor is geruisloos en doet fietsen op de Tenways ontzettend natuurlijk aanvoelen. Ook heb je, tenzij je dagelijks bergen moet beklimmen, meer dan voldoende kracht tot je beschikking om elke rit moeiteloos af te ronden. Ook tegen de wind in.

Uitgelicht artikel Tenways CGO600 Pro e-bike review Tenways CGO600 Pro review

Een belangrijk verschil met de non-Pro variant is ook de uitneembare accu. Zo hoef je de fiets dus niet naast een stopcontact te parkeren. Ook is de fiets iets meer hufterproof door de in het frame ingebakken voorlamp. Enig minpuntje is dat dit dan weer niet het geval is met de lamp achter op de Tenways.

Over accessoires gesproken: let er wel op dat de fiets standaard zonder fietsslot, spatborden en poot geleverd wordt. Tenways levert de poot en spatborden nu tijdelijk gratis mee bij de fiets, maar normaal moet je die aanschaffen voor 98 euro. Tel daar dan ook nog de kosten voor een degelijk slot bij op.



2. Cowboy 4 & 4 ST

vooraanzicht
© Cowboy

Cowboy 4 en 4 ST

Voordelen

Sportieve zithouding
Handige cockpit
Uitstekende rijervaring

Nadelen

Prijziger dan voorganger

Specificaties

  • Prijs: vanaf 2.990 euro
  • Autonomie: 70 kilometer
  • Gewicht: 18,9 kilogram
  • Maximale snelheid: 25 km/u
  • Extra’s: app (Cowboy), uitneembare batterij

Inmiddels hoef je voor de oude Cowboy 3-modellen niet meer terecht bij het Belgische e-bike merk terecht. De plaats van die modellen is volledig overgepakt door de Cowboy 4 en Cowboy 4 ST (kort voor Step Through, ofwel doorstapmodel). Wat de elektrische fietsen van Cowboy uniek maken is vooral hun design. Cowboy was tezamen met VanMoof enkele jaren grondlegger van de urban e-bike.

Zulke urban e-bikes laten zich kenmerken door vloeiende lijnen, vaak met een nette afwerking en lichten die in het frame verwerkt zijn. Verder vind je op de Cowboy-modellen ook een digitaal cockpit terug; dat is echter niet veel meer dan een Quadlock-bevestiging om je telefoon op het stuur te monteren. Dat zo’n mount direct op het stuur zit, oogt wel luxe. Bovendien word je telefoon meteen opgeladen van zodra hij geïnstalleerd is in de cockpit.

Uitgelicht artikel Cowboy 4 review

Een e-bike draait echter om meer dan design alleen. Qua aandrijving vind je op de Cowboy-fietsen steeds een achterwielmotor terug met een vermogen van 250 watt en 45 Nm koppel. Ideaal voor (fiets)verkeer in stedelijke gebieden. Dat geldt ook voor het bereik van 40 tot 80 kilometer. Voor grote afstanden hoef je de 4 of 4 ST zeker niet te kopen; zoek je een e-bike voor ritten binnen (of net buiten) de stad? Dan zijn de fietsen zeker het aanraden waard.



3. Cortina E-Silento Pro

Cortina E-Silento Pro
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Cortina E-Silento Pro

Voordelen

Indrukwekkende actieradius
Fijne rijervaring
Geraffineerde Shimano-middenmotor

Nadelen

Zadel is wel echt te hard
Zithouding is niet altijd comfortabel
Lakkwaliteit mag beter

Specificaties

  • Prijs: vanaf 3.599 euro
  • Actieradius: 85-170 kilometer
  • Gewicht: 26,75 kilogram
  • Maximale snelheid: 25 km/u
  • Extra’s: app (Shimano)

Cortina begint zich steeds meer te focussen op betaalbare én meer luxueuze e-bikes. De E-Silento Pro valt duidelijk meer in de laatstgenoemde categorie, met een prijskaartje van 3.599 euro. Daar krijg je dan wel de langste autonomie voor die wij ooit noteerden in een e-bike test. In de ecomodus haal je soms een actieradius van maximaal 170 kilometer. Ook in de Turbo-stand haal je overigens nog met gemak de 80 kilometer.

Die afstand haal je onder meer vanwege de geraffineerde Shimano Steps E-6000-middenmotor en de forse 500Wh-batterij. Tijdens het rijden viel ons meteen op dat de vering ontzettend comfortabel is; het afleggen van grotere afstanden doe je dan ook zonder enige moeite. Waar we wel iets meer moeite mee hebben is het zadel, dat na verloop van tijd niet genoeg ondersteuning geeft aan het zitvlak.

Uitgelicht artikel Cortina E-Silento Pro header Cortina E-Silento Pro review

Wat we verder nog moeten benoemen is de ideale naafversnellingen van de Nexus 7-speed versnellingen. Wat ons betreft is dat voor deze fiets precies het juiste aantal versnellingen, met steeds voldoende opties om het verzet op een juiste zwaarte in te stellen. Dan is er enkel nog het scherm. Wat ons betreft biedt dit scherm net wat te weinig mogelijkheden voor zijn prijsklasse. Tegelijk: zie jij niet direct noodzaak voor een ingebouwde fietscomputer met navigatie-aanwijzingen, dan toont dit scherm precies alle informatie die je nodig hebt.



4. Trek Allant+ 6

Trek Allant+ 6 header
© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Trek Allant+ 6

Voordelen

Sportieve rijervaring
Soepele vering (maar niet té)
Autonomie is afdoende

Nadelen

Zadel is vrij hard
Versnellingen zijn ondermaats
Ketting is niet afgedekt

Specificaties

    • Prijs: vanaf 3.649 euro (400Wh-accu)
    • Autonomie: 60-125 kilometer
    • Gewicht: 23,3 kilogram (545Wh-accu)
    • Maximale snelheid: 25 km/u
    • Extra’s: Kiox 300-display (met app, Bosch eBike Flow), uitneembare batterij

Zie de Trek Allant+ 6 gerust als een solide mix tussen een e-mountainbike en commuter e-bike. Doorheen de week vervoert de fiets je moeiteloos van-naar werk, terwijl je in het weekend gravelpaden overwint. De hardware van Trek’s is een ideale combinatie van de twee concepten met ijzersterke vering en een relatief laag gewicht, en een groots bereik met de 545 of 725Wh-batterij. De brede banden met extra grip helpen niet alleen op gravelpaden – ze zorgen er ook voor dat je in regenachtige omstandigheden veilig op pad gaat.

Niet onbelangrijk, zeker gezien de motor flink wat vermogen te bieden heeft. De Bosch Performance Line CX-motor levert namelijk een koppel van maar liefst 85Nm. Daar trek je niet alleen moeiteloos mee op bij een stoplicht, de trapondersteuning laat je ook zware heuvels of bergen overwinnen. Ideaal is ook dat de e-bike zowel kracht- als rotatiesensoren biedt, en daardoor de geboden kracht aanpast op de kracht die jij zelf op de pedalen zet.

Uitgelicht artikel Trek Allant+ 6 header Trek Allant+ 6 review

Hoeveel kracht je zet ontdek je ook via Boschs Kiox 300-display op de Allant+ 6. Dat display is één van de Bosch Smart-schermen die werkt met de zogenaamde ‘Flow’-app. Via die app plan je zelfs fietsroutes die op het display verschijnen. Het mag uiteraard allemaal wat kosten en aan 3.899 euro is de e-bike best fors geprijsd. Tegelijk krijg je hardware toegeschoven die deze prijs ook rechtvaardigt.



5. Gazelle Eclipse C380 HMB

© TechPulse / Jeffrey van de Velde

Gazelle Eclipse C380 HMB

Voordelen

Sterkste Bosch-motor
Uniek ontwerp
Oneindig bereik

Nadelen

Zadel is oncomfortabel
Gladdere Schwalbe-banden

Specificaties

    • Prijs: vanaf 5.999 euro
    • Autonomie: 135 kilometer (Eco)
    • Gewicht: 23,3 kilogram (545Wh-accu)
    • Maximale snelheid: 25 km/u
    • Extra’s: Kiox 300-display (met app, Bosch eBike Flow), Gazelle Connect, uitneembare batterij

De Gazelle Eclipse C380 HMB is wellicht de beste e-bike van 2024. De Bosch Performance-motor zorgt voor een natuurlijke en moeiteloze fietsbeleving. Zelfs bergopwaarts of met tegenwind haalt de Eclipse C380 met gemak zijn topsnelheid van 25 km/u. Het fietsgenot komt niet alleen door de Bosch-motor, maar ook voor een groot deel door de traploze Enviolo-versnellingnaaf. Zulke naafversnellingen laten je exact het juiste verzet instellen, in plaats van dat je kiest uit vijf of zeven vaste verzetten die het net niet zijn.

Door de geveerde voorvork heb je geen last van je polsen na een rit op hobbelige wegen. Helaas is dat anders voor je zitvlak: de zadelpen is niet geveerd. Het zadel kan je later natuurlijk nog vervangen, maar op een e-bike van bijna 6.000 euro is dit een gemiste kans.

Het bereik en de ‘smarts’ maken veel goed. Met een gemiddeld verbruik van iets meer dan 1% per kilometer kom je uit op een bereik van ongeveer 95 kilometer. Daarmee overtreft de Eclipse ruimschoots onze verwachtingen. De ‘smarts’ zijn tweeledig: enerzijds biedt de e-bike de Bosch eBike Flow-app en het Kiox 300-scherm, en anderzijds het Connect-platform van Gazelle.

Uitgelicht artikel Gazelle Eclipse C380 HMB Gazelle Eclipse C380 HMB review

Het Kiox-scherm is uniek in de zin dat het routenavigatie kan weergeven. Via de eBike-app kan je verder allerlei instellingen van de ondersteuningsstanden aanpassen. Connect is Gazelles in-house antidiefstalsoftware. Het eerste jaar is de dienst gratis, inclusief diefstalverzekering en locatiemeldingen (GPS-tracking).



Aankooptips voor een elektrische fiets

Zoals gezegd: het aanbod is enorm, en de e-bikes die hierboven zijn benoemd vormen slechts het topje van de ijsberg. Hieronder vind je nog enkele tips voor als je zelf op zoek gaat naar een elektrische fiets. Je kan de tips uiteraard ook meenemen als je een testritje gaat maken met een van de bovenstaande e-bikes.

Bepaal je zithouding

Voordat je weet welk exemplaar je gaat bekijken, moet je eerst voor jezelf bepalen hoe je graag op een fiets zit. In de categorie e-bikes heb je twee smaken: sportief, met een meer naar voren gebogen zithouding, en comfort: fietsen waarbij je meer rechtop kan zitten. Hoe je dit herkent aan een fiets? Zoek gerust al eens naar lifestyle-afbeeldingen van de modellen die je op het oog hebt en leg je oog op hoe mensen op de fiets zitten. Zitten ze meer voorovergebogen? Ga er dan vanuit dat het een elektrische fiets is die meer op sportievelingen werd gericht. Bij fietsen die meer op comfort en alledaagse ritten gericht zijn, zie je bovendien dat er meer foto’s van in de stad te zien zijn. Toch is het ook verstandig om vooral eens bij je lokale fietsdealer langs te gaan en een aantal e-bikes te proberen, om zo proefondervindelijk te achterhalen welk type e-bike het beste bij jou past.

Elektrische range

Eenmaal je de perfecte zithouding bepaald hebt, moeten we andere details van je droom-e-bike beginnen uitzoeken. Misschien wel het belangrijkste detail (naast de prijs) is de range die je verlangt. Is je reisafstand naar het werk meer dan 20 kilometer (enkel) en kan je de batterij op het werk niet opladen? Dan ga je niet toekomen met een fiets die een range van 30 tot 40 kilometer biedt. In theorie kan de e-bike onder optimale omstandigheden wel 40 km op één lading halen, maar je kan gerust stellen dat de omstandigheden nooit optimaal zijn in de echte wereld.

Staat er een stevig herfstbriesje, moet je vaak stoppen bij stoplichten (en dus weer optrekken), dan daalt die range zienderogen. Bovendien daalt het rijbereik van een fiets bij lagere temperaturen; je verliest op zo’n moment dus nog iets meer reikwijdte. Lang verhaal kort: zorg ervoor dat de laagst haalbare range die de fabrikant opgeeft minimaal 30 tot 40 kilometer hoger ligt dan de afstand die je dagelijks moet afleggen (retour). Bij een fietsafstand van 50 km komt dat dus neer op 80 kilometer voor de hoogste ondersteuningsstand (laagst haalbare range). Dit geeft je tijdens het fietsen ontzettend veel rust. Zo maak je korte metten met ‘range anxiety’, de angst dat de batterij het begeeft voordat je thuis geraakt.

Trekkracht en trapondersteuning

Al die energie wordt natuurlijk verbruikt door de elektrische motor van de fiets. Onze voorkeur gaat uit naar fietsen met een middenmotor, bij de pedalen. Die trappen het meest natuurlijk én zijn bovendien makkelijker te onderhouden dan fietsen met motoren in het voor- of achterwiel. Vergeet het immers maar dat je de achterband van een e-bike met achterwielmotor wel even zelf vervangt. Sommige fabrikanten laten dan zelfs je garantie verlopen. Of jij de middenmotor ook fijn vindt trappen, is een persoonlijke kwestie. Probeer dus zeker verschillende motoropstellingen uit. Wat je moet onthouden over een motor is vooral hoeveel koppel hij maximaal levert. Dit bepaalt grotendeels hoeveel ondersteuning je ervaart tijdens het fietsen en zeker bij stukken die bergop lopen.

Fiets je veel in bergachtige landschappen, dan is een motor met een koppel van minimaal 45 newtonmeter (Nm) aan te raden (liefst zelfs hoger, rond de 60 tot 70 Nm). In stedelijke gebieden (zonder heuvels) kan een motor met 35 Nm al voldoende zijn. Ook let je op de manier waarop de fiets ondersteuning biedt. Een motor met kracht- en rotatiesensoren trapt daarbij het meest natuurlijk. De kracht die de motor levert, wordt dan namelijk aangepast op de hoeveelheid kracht die op die pendalen wordt gezet. Een fiets die enkel een rotatiesensor heeft, levert direct al zijn kracht als de pedalen een rotatie maken. Dit geeft het zogenaamde raket-effect waar e-bikes om bekend staan, wat in onze beleving niet erg natuurlijk aanvoelt. Zulke fietsen zouden wij daarom bij voorbaat uitsluiten van het keuzeproces.

Uitgelicht artikel E-bike kiezen checklist E-bike aankoop checklist: vink ze allemaal af

Soorten elektrische fietsen

Het aanbod e-bikes is enorm en het is moeilijk om echt een duidelijk overzicht te krijgen als je op Google elektrische fiets ingeeft. Zo zijn er bijvoorbeeld de elektrische stadsfietsen, meteen een categorie waarin je veel verschillende modellen zal terugvinden.

Ze hebben echter wel iets gemeen, want ze zijn allemaal ontworpen om de beste prestaties te leveren op de weg. Dat kunnen dan lange fietstochten op zondagmiddag zijn of je dagelijkse pendeltocht door de stad. We delen de elektrische stadsfietsen op in twee categorieën: de vrijetijdsfietsen en de urban bikes.

1. Vrijetijdsfietsen

De vrijetijdsfiets ziet eruit als een traditionele fiets waar een motortje op geïnstalleerd is. Dit zijn meteen ook de goedkoopste elektrische fietsen die je kan krijgen: het prijsplafond zit hier rond de 1.500 euro, al zijn er veel exemplaren voor minder dan 1.000 euro te vinden. Wil je een fiets zoals je er nu al een hebt, maar met elektrische motor, dan zit je bij de vrijetijdsfietsen goed.

2. Urban bikes

Wat je in dat geval zal missen, is de draagbaarheid van een urban bike. Deze dienen op zich dezelfde functie als de vrijetijdsfiets, maar doen dat in een modern jasje. Ze zijn gebouwd om makkelijk te dragen te zijn en zijn, zoals het hoort bij een moderne fiets, vaak voorzien van een app die je zelf je instellingen laat bepalen. Minimalisme is vaak belangrijk en in veel gevallen zal je zelf nog onderdelen moeten toevoegen, zoals spatborden of een staander. Bekijk het als de opties bij een nieuwe wagen.

3. Pendel-e-bikes

Waar urban bikes (zeg gerust ‘stadsfiets’) meer gericht zijn op stedelijk verkeer, is er ook een categorie voor interstedelijk verkeer: pendel-e-bikes. Zulke elektrische fietsen zijn vaak een pak duurder dan de instap stadsfietsen, maar bieden dan ook meer comfort, vermogen én bereik. Dat comfort vind je terug in de aanwezige vering in de voorvork, evenals zadels die gemaakt zijn voor lange(re) ritten. Zoals gezegd is bereik bij dit type modellen belangrijk: de nadruk ligt echt op het afleggen van lange afstanden. Daar zul je wel meer voor moeten betalen: een pendel–bike kost al snel meer dan 2.500 tot 3.000 euro.

4. Elektrische mountainbikes

Naast bovenstaande is er ook nog een tweede grote categorie, namelijk die van de elektrische mountainbikes, ofwel e-mountainbikes. Veel uitleg is hier niet bij nodig, want ze vullen dezelfde functie als de niet-elektrische modellen en zijn dus uitermate geschikt om door de bossen en velden te rijden. Ze zijn voorzien van schokdempers en kunnen een pak meer verdragen dan de traditionele stadsfiets, wat hen ideaal maakt voor de sportieve gebruiker. Door deze schokdempers en hun brede banden zijn ze echter ook aan te raden als je vaak op slechte wegen rijdt. Reken er wel op dat je aardig meer zal betalen.

5. Elektrische vouwfietsen

De elektrische vouwfietsen vormen de laatste grote categorie en zijn gemaakt om mee te nemen, of dat nu in de koffer van je auto is of op het openbaar vervoer om de laatste kilometers naar het werk te overbruggen. De meeste exemplaren kan je in het midden samenvouwen.

Hoe duur is een e-bike?

Een e-bike hoeft niet per se duur te zijn. In de huidige markt kan je al snel een e-bike aankopen voor minder dan 1.000 euro. Je betaalt op dat moment voor een elektrische fiets die je van punt A naar punt B kan brengen, zonder veel meer. Voor sommige gebruikers is dit meer dan voldoende en je kan voor deze modellen terecht bij de gemiddelde fietsenwinkel.

Toch willen sommigen meer dan eender welke elektrische fiets, net zoals dat bij wagens het geval is. Wil je een fiets die ook een lifestyle-element toevoegt aan je ervaring? Dan zal je hiervoor meer gaan betalen. We denken dan bijvoorbeeld aan een Cowboy, VanMoof of Tenways, moderne elektrische fietsen die voor een volledige ervaring zorgen, zoals je dat ook bij Tesla kan vinden. Kies je voor deze categorie, dan zal je een budget moeten voorzien van ongeveer 2.000 euro of meer. Wie echt serieus is over zijn aankoop kan nog een stapje verder gaan en kiezen voor een premium e-bike van het hoogste niveau.

e-bikeelektrische fietsontspanningtrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren