De ware reden achter Microsoft Patience
Microsoft Patience kende zijn eerste levenslicht tijdens de uitrol van Windows 3.0 in 1990 en leek op het eerste zicht een leuke vorm van vermaak. Het spel was echter bedoeld om gebruikers onbewust muisvaardigheden aan te leren, zo blijkt uit een artikel van Mental Floss.
De meeste gebruikers waren namelijk nog steeds gewend aan de command-line input van oudere computers en Microsoft wilde hen dan ook maar al te graag helpen tijdens het maken van de stap naar Windows 3.0 waarin het gebruik van een muis centraal stond.
Tijdens het spelen van Patience leerden gebruikers voor de eerste keer het slepen en neerzetten van objecten in de digitale wereld. Ook Mijnenveger leerde ons echter nieuwe muisvaardigheden aan. Tijdens het spel worden spelers namelijk aangemoedigd zo snel mogelijk in kleine vakjes te klikken. Het spel leerde op deze manier zijn gebruikers om snel en accuraat gebruik te maken van zowel de linker- als rechtermuisknop.
Eerste netwerk
Een ander spel waar we veel uren aan verspeelden in de jaren 90, was het populaire Hartenjagen. Dit spel kwam uit samen met de uitrol van Windows 3.1 in 1992. Windows 3.1 was de eerste versie van Windows waarmee een netwerkconnectie kon gemaakt worden. Hartenjagen bevatte dan ook niet geheel toevallig de functionaliteit om met andere mensen te spelen die met het lokale netwerk verbonden waren. Microsoft hoopte namelijk op deze manier de netwerkcapaciteiten van Windows te promoten en de interesse van mensen voor deze functionaliteit aan te wakkeren.
Uiteraard kunnen we in deze reeks spellen niet om FreeCell heen. Dit spel werd wederom voor het eerst geïntroduceerd in Windows 3.1 en maakte deel uit van het Win32s-pakket waarmee 32-bitapplicaties op het 16-bit besturingssysteem uitgevoerd konden worden. Het doel van het spel was om de 32-bitlaag te testen. Indien deze foutief geïnstalleerd stond op de computer kon FreeCell namelijk niet gestart worden.