Facebook kondigt vandaag Clubhouse-alternatief en podcastplatform aan
Door de opkomst van platformen zoals Clubhouse en de populariteit van podcasts is ‘social audio’ één van de te volgen trends in de techsector. Facebook is enorm geïntrigeerd door deze nieuwe trend en het is een publiek geheim dat Mark Zuckerberg meer wil inzetten op audiodiensten. Vandaag zullen de plannen van Facebook concreter worden. Zuckerberg zal in eigen persoon vanavond op de virtuele koffie komen bij Platformer om te vertellen over de nieuwe manieren waarop Facebook haar gebruikers met de wereld wil verbinden. Volgens Vox Media mogen we ons aan deze officieuze aankondigingen verwachten:
Facebook Clubhouse
We weten al langer dat Zuckerberg gecharmeerd is door Clubhouse, de exclusieve iOS-app die vorig jaar als een tornado door de techsector waaide. Sinds februari steken de geruchten al de kop op dat Facebook werkt aan een alternatief voor het audiochatplatform. Zuckerberg is zelf al eens te gast geweest in zo’n chatroom. Er zijn goede argumenten te bedenken waarom Facebook een alternatief voor Clubhouse wil bouwen. Clubhouse heeft Android namelijk links laten liggen. Het idee is wel niet meer echt creatief: ook Twitter lanceerde al een mobiele versie van hun Clubhouse-kopie Spaces.
Audioversie van Rooms
Facebook lanceerde Messenger Rooms in april 2020 op het moment dat videochatten in de begindagen van de coronapandemie dé hype bij uitstek was. Messenger Rooms was in feite Facebook’s alternatief voor Zoom. Met Rooms kan je tot 50 mensen samenbrengen in een ruimte. Rooms werkt voorlopig alleen als je je camera opzet, dus de optie om ook chatrooms aan te maken met enkel audio lijkt een logische uitbreiding van de feature.
Spraakopnames delen
Je kan op dit moment zowat alles wat je maar wilt op je profiel delen met de wereld. Behalve spraakopnames dan. Als je vaker de behoefte gevoeld hebt op iets in te spreken voor je Facebook-volgers, dan hebben we goed nieuws. Het heeft er alle schijn naar dat deze optie binnenkort zal worden toegevoegd aan de nieuwsfeed. Ook hier is Facebook niet meer origineel. Sinds juni kan je al ‘audiotweets’ de wereld insturen op Twitter.
Podcasts ontdekken
Spotify is al jaren fors aan het investeren in middelen om audiofielen naast nieuwe muziek ook nieuwe podcasts te laten ontdekken. Facebook wil de streaminggigant een handje helpen in die missie. Beide partijen hebben in het verleden met wisselend succes al eens gezamenlijke diensten proberen aanbieden. Nu zou Facebook een platform gaan ontwikkelen waar gebruikers podcasts kunnen ontdekken en meteen worden doorgelinkt naar Spotify om ze te beluisteren.
Het is nog onduidelijk wanneer deze nieuwe producten zouden kunnen verschijnen, zeker in onze streken. Daarover moet Zuckerberg vanavond meer duidelijkheid scheppen.