Clubhouse

De populaire audiochat-app Clubhouse is intussen wereldwijd bekend geworden. Facebook werkt al aan een eigen alternatief.

Als het over sociale media-apps gaat, wil Mark Zuckerberg er als de kippen bij zijn. Dat geldt ook voor de nieuwe populaire iOS-app Clubhouse. Toen Tesla CEO Elon Musk vorige week even passeerde in een audiochat, stond de boel op stelten. Plots was de app – die momenteel alleen op iOS werkt – superpopulair. Wie geluk had, kon zelfs even in gesprek met Musk. Toch loopt niet alles vlot voor het bedrijf achter de nieuwe applicatie. Vorige week werd de dienst nog verbannen uit China. De website is nog actief, maar de app is niet meer beschikbaar voor Chinezen.

Clubhouse op iOS

En dat is natuurlijk ook de CEO van Facebook meteen opgevallen. Mark Zuckerberg verscheen dan ook niet veel later ook in een audiochat waarbij hij liet uitschijnen dat het concept heel interessant is. Toch blijft Zuckerberg niet lang hangen.

Want zijn eigen bedrijf werkt al aan een concurrent voor Clubhouse. Dat schrijft The New York Times deze week. “Het management van Facebook heeft gevraagd aan ontwikkelaarsteams om een eigen audiochat-dienst te ontwikkelen voor hun socialemedia-apps”. In de meeste gevallen betekent dat een kloon.

Net zoals dat ging met Instagram Stories (idee van Snapchat), Instagram Reels (idee van TikTok) en Messenger Rooms (Zoom), zal het niet lang duren voor we een Clubhouse-achtige functie gaan zien in één van de applicaties die in het portfolio van Facebook zitten.