Nieuws

Klokkenluider Facebook treedt naar voren

facebook
De persoon die recent intern onderzoek van Facebook lekte rond de impact van Instagram op tieners maakte zich gisteren bekend.

Frances Haugen, voormalig werknemer bij Facebook, maakte zich gisteren bekend als de klokkenluider van Facebook. Dat deed ze tijdens een interview in 60 Minutes, een Amerikaans televisieprogramma van CBS, zo meldt techsite Engadget. Volgens haar zou het bedrijf niet voldoende investeren in de veiligheid van zijn gebruikers en enkel voor winstoptimalisatie gaan. Haugen stapte in mei van dit jaar op en kopieerde enkele duizenden pagina’s aan interne documenten. In september begon ze met het anoniem vrijgeven van interne documenten van Facebook met de Amerikaanse krant Wall Street Journal.

Met de gelekte documenten wil Haugen de interne werking van Facebook aan de kaak stellen. Zo zou het bedrijf bijvoorbeeld goed op de hoogte zijn geweest van de negatieve effecten van Instagram op jongeren. Facebook ging hier tegen in door zelf deze documenten uit te brengen, maar dan voorzien van annotaties. Deze zouden alles in het, volgens Facebook, juiste licht moeten plaatsen. Facebook reageerde ook door zijn Instagram Kids-project tijdelijk stop te zetten.

Ook Europa als slachtoffer

Uit een rapport van 2019 zou ook blijken dat Europese politieke partijen een klacht hebben ingediend bij Facebook. Zij stellen dat Facebook hun politieke positie mee bepaalt. Het algoritme zou de voorkeur geven aan negatieve berichten, waardoor de partijen gedwongen worden om negatiever te communiceren om meer aandacht te krijgen. Dat zou tot meer extreme posities leiden en een Europese polarisatie in de hand werken.

Daarnaast bleek volgens Engadget ook dat het bedrijf gebruikmaakt van een VIP-programma. Hier zouden een boel gebruikers in zitten met opvallende profielen. Zij zouden bij het overtreden van de regels niet door externe moderatoren van Facebook worden gecontroleerd, maar wel door interne medewerkers van het bedrijf.

Don’t be evil?

Haugen is zelf niet van mening dat de werknemers bij Facebook slechte bedoelingen hebben. Volgens haar zouden de drijfveren niet correct liggen. Gebruikers die meer tijd op het platform spenderen, zouden meer advertenties zien en meer geld opbrengen. Mensen zouden vervolgens langer op Facebook zitten dankzij content die hen emotioneel prikkelt. Ze stelt dan ook dat negatieve inhoud hier beter in slaagt dan andere vormen.

Op 5 december vindt er in het Amerikaanse Congres een hoorzitting plaats rond de effecten van Facebook op tieners en jongeren. Ook daar zal Haugen verschijnen en spreken over de impact van het bedrijf en de gelekte documenten.

klokkenluider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken