Deal Amazon en EU is eindelijk rond
Twee weken geleden kwam het nieuws van de deal al naar buiten, maar was nog niet geweten wat er precies in de deal beschreven stond. Vandaag verschaft de Europese Commise meer duidelijkheid over de Amazon-deal.
Antitrustzaken
De antitrustzaken tegen Amazon hadden te maken met hoe het bedrijf data van verkopers verwerkt. Volgens de Europese Commissie zou Amazon deze gegevens gebruiken om zelf strategische beslissingen te kunnen maken. Zo werden prijsstellingen, productlanceringen en korting allemaal geoptimaliseerd aan de hand van die data. Het doel was om de eigen merken meer zichtbaarheid te geven en klanten de juiste weg op te leiden. Amazon zou, met andere woorden, misbruik hebben gemaakt van zijn machtspositie in Duitsland en Frankrijk – de twee Europese landen waar het toen actief was. Zodoende verstoorden ze de markt op een illegale manier, waarbij de eigen merken en producten duidelijk bevooroordeeld werden.
Dat zijn althans de resultaten van een eerste onderzoek. De Europese Commissie voerde ook een tweede onderzoek waarbij naar de zogenoemde ‘buy box’ – koopvenster in het Nederlands – op de Amazon-website. Daarin zouden volgens de Commissie disproportioneel veel van de eigen producten in te zien zijn. Ook valt op dat het venster voorbehouden lijkt te zijn voor wie de Amazon-diensten gebruikt. Verkopers die ervoor kiezen om zelf hun pakketten op de post te doen maken daardoor amper kans op een plek in de spotlight van het koopvenster.
Voorstellen Amazon
Amazon was zelf al een aantal keren met een voorstel op de proppen gekomen. Volgens verschillende NGO’s en handelsorganisaties lieten die voorstellen echter te wensen over, waardoor ze dus ook telkens werden afgekeurd. Amazon heeft de voorwaarden echter zo bijgesteld dat deze wel acceptabel waren voor de Europese Commissie.
Op basis van wat we nu weten, lijkt het erop dat Amazon een tweede koopvenster op zijn websites zal plaatsen. Daarin zouden meer verkopers opgenomen moeten worden, ook als zij geen gebruik maken van de Amazon-diensten voor verzending.
Daarnaast maakt Amazon ook een aantal beloftes over hoe ze de data van verkopers willen gaan verwerken. Of liever: hoe ze dat niet meer gaan doen. Het bedrijf zou de niet-publieke data van verkopers niet meer gebruiken om ermee te concurreren. Voorheen had het toegang tot gegevens over bijvoorbeeld verkoopsovereenkomsten, inventarissen, verzendingen etc. Amazon verbiedt zichzelf nu om die data te gebruiken om de eigen producten een boost te geven.
Europese regelgeving
Dat zal wel moeten, als de e-commercegigant zich aan Europese regelgeving wenst te houden. De Digital Markets Act (DMA) en Digital Services Act (DSA) zijn allebei in november 2022 ingegaan. Samen moeten de twee wetten ervoor zorgen dat technologiegiganten hun macht niet kunnen misbruiken. Het is vooral de DMA die Amazon roet in het eten strooit: met de DMA stelt de EU dat grote techbedrijven geen muren mogen bouwen rond hun product. Of in dit geval: dat het makkelijker moet worden om vanuit de webwinkel aankopen te doen bij externe verkopers. Ook tegen het gebruik van niet-publieke verkopersdata zit een clausule in de DMA.
Dat de deal eindelijk rond is, spaart het bedrijf veel geld uit: de boetes na een overtreding kunnen oplopen tot zo’n 10% van de volledige jaaromzet. Nu Amazon zich aan de nieuwe Europese wetten weet te houden, zal het zo’n boete dan ook niet moeten betalen.