Twitter laat contentmoderatie varen
Sinds de overname van Twitter door Elon Musk worden er werknemers ontslagen met bosjes. Kort nadat de overnamedeal gesloten werd, kon bijna de helft van alle vaste werknemers bij het bedrijf vertrekken. Volgens Bloomberg zou de teller ondertussen tussen de 5000 en 7500 werknemers staan.
Nu komen daar minstens twaalf werknemers uit de kantoren in Dublin en Singapore bij. Volgens Ella Irwin, het hoofd van Trust en Safety bij Twitter, zijn de ontslagen logisch. In een statement zegt zij dat de betrokken teams niet voldoende ‘volume’ verwerkten en dat de ontslagen dan ook logisch zijn. In plaats van twee contentmoderatieteams, zou de socialemediasite het nu gaan doen met één team.
Contentmoderatie
De taak van contentmoderators bestaat eruit om desinformatie, haatspraak en intimiderende content te controleren en offline te halen als dat nodig is. Bij Twitter-gebruikers ontstond de laatste weken al het gevoel dat het platform serieus had ingeboet wat betreft contentmoderatie. Zo steeg het gebruik van racistische scheldwoorden en werd er over het algemeen meer desinformatie online geplaatst. Of Twitter met een enkel contentmoderatieteam daartegen het hoofd kan bieden, dat valt nog te bezien.
Zoals het ernaar uitziet zal de contentmoderatie op Twitter voor een groot deel geautomatiseerd worden. Omdat die aanpak iets minder fijnmazig is, kiest het platform bovendien voor een andere aanpak: in plaats van Twitter-posts te verwijderen, zal het platform die minder zichtbaar maken voor andere gebruikers.
Wat nu?
Voor de Twitter-gebruiker verandert er niet te veel. Wel is het afwachten wat er de komende weken en maanden nog voor het platform staat te gebeuren. Wordt de gebruikersinterface opnieuw aangepast, zoals met de view-count onder de Tweets? Komt er een andere CEO? Dat kan alleen de tijd uitwijzen.