Fabrikant Lightyear-zonneauto failliet verklaard
Het faillissement van dochteronderneming ‘Atlas Technologies’ volgt kort op de aanvraag tot uitstel van betaling. De bv was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Lightyear 0 en gaat nu dus in rook op. Bij het faillissement verliezen ook alle 620 medewerkers hun baan – Lightyear is volgens de rechtbank niet meer in staat hun loon te betalen.
Toekomstperspectief Lightyear 2
Met het faillissement van de dochteronderneming, eindigt ook de vreugdestemming die hing rond de introductie van de Lightyear 2. De tweede zonnewagen van het hightechbedrijf werd begin deze maand onthuld tijdens CES 2023 en bleek meteen een klapper. 40.000 mensen registreerden zich – naar aanloop van de productie – om de auto te kunnen kopen. Ook rolden 21.000 bestellingen voor de elektrische auto binnen via leasemaatschappijen en rideshare-partijen. Of die wagen ooit op ons wegdek verschijnt, is nu nog maar de vraag.
Lightyear-curator Reinoud van Oeijen stelt dat ‘het hele Lightyear-concept’ in de bv zat die failliet is verklaard. De Lightyear 2 valt daar ook onder, waarmee de voortzetting van de ontwikkeling in gevaar is gekomen. Daar komt nog bij dat het bedrijf sowieso extra gelden nodig had om de auto op de markt te brengen. Naar verluidt zouden enkele geïnteresseerde partijen zich intussen al hebben gemeld; wel is de vraag of zij willen investeren in een bedrijf dat begint te wankelen.
Van Oeijen heeft intussen gesprekken opgestart met investeerders over een doorstart van Atlas Technologies. Volgens de curator hebben ‘meerdere partijen’ zich bij Lightyear gemeld die geïnteresseerd zijn. Of met zo’n doorstart ook (een deel van) de banen behouden blijft, is niet bekend.
Handvol eerste zonnewagens
Met het faillissement komt er vrij plots een einde aan de reis van de eerste zonnewagen. Lightyear, een Nederlands hightechbedrijf, begon in 2016 met de ontwikkeling van de 0. Pas eind 2022 kon de productie van de zonnewagen worden opgestart. Doelstelling: het produceren van één zonneauto per week.
Hoewel de productie wel werd opgestart, zijn slechts een handvol exemplaren geproduceerd. Vermoedelijk wel voldoende om te voldoen aan de vraag naar de auto. Om de Lightyear 0 in bezit te krijgen, moest je namelijk beschikken over een vermogen van 250.000 euro – niet bepaald een toegankelijk prijspunt.