Lightyear 2 voorzijde

Lightyear stopt per direct met de productie van de Lightyear 0. Het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd voor zijn productietak. Dit heeft geen invloed op de Lightyear 2-zonneauto.


Voor Lightyear-dochteronderneming Atlas Technologies is het einde nabij. Het hightechbedrijf heeft intussen uitstel van betaling aangevraagd en zet per direct de productie van de Lightyear 0 stop. Die productie werd in december opgestart – inmiddels zijn slechts een handvol Lightyear 0’s gebouwd. Daar blijft het bij, er komt dus geen doorstart van de productie van de eerste zonnewagen. Lightyear meldt in een persbericht dat de ‘productiestop’ onderdeel is van een ‘strategische herstructurering’.

Geen gevolgen voor Lightyear 2

Hoewel Lightyear stopt met de productie van de 0, zet het bedrijf door met de Lightyear 2. Van die zonnewagen werden inmiddels 21.000 exemplaren besteld door leasepartijen en rideshare-diensten. Ook heeft de Nederlandse autofabrikant naar eigen zeggen al 40.000 aanmeldingen gehad van geïnteresseerden – zij staan bij de productiestart in 2025 vooraan de wachtrij. Het bedrijf sleept dus al een flink succes uit de aanstaande zonneauto. Bij de ontwikkeling van de tweede generatie zonnewagen, maakt het bedrijf gebruik van alle ‘waardevolle lessen’ die het mee kon nemen uit het 0-ontwikkelingsproces.

Hoeveel openstaande orders Lightyear nog had voor de 0, is niet bekend. Vermoedelijk heeft de autofabrikant geen grote aantallen van de zonnewagen verkocht; met een prijs van 250.000 euro is de Lightyear 0 een van de duurste elektrische wagens van dit moment. Dit levert op papier wel een van de hoogst bekende WLTP-scores op. Volgens de Europese rekennorm zou de zonneauto op één acculading een bereik van 800 kilometer halen. De zonnepanelen op het dak zorgen er bij regulier gebruik bovendien voor dat je niet (te) regelmatig bij de lader staat.


Opsplitsing dochterondernemingen

Lightyear’s aanvraag voor uitstel van betaling, dat maandag is ingediend bij de rechtbank, geldt enkel voor Atlas Technologies. Atlas Technologies Holding, waar de intellectuele-eigendomsrechten onder vallen, en Lightyear Layer BV, maken geen onderdeel uit van de aanvraag. Vooralsnog is niet bekend wat de financiële staat is van de bedrijfsonderdelen die overeind blijven staan. Geweten is dat om er een kapitaalinjectie nodig is om de ontwikkeling van de Lightyear 2 voort te zetten. Het bedrijf meldt tegenover het Financiële Dagblad dat die investeringen in de komende weken worden afgerond.

Over het lot van de 600 medewerkers die werkzaam zijn voor Atlas Technologies is vooralsnog niets bekend. Ook is niet bekend of de gestelde deadline van 2025 voor de productiestart van de tweede zonneauto van het merk nog gehaald wordt.