Lightyear 2 voorzijde

Hightechbedrijf Lightyear kondigde twee weken geleden aan de wachtlijst voor de Lightyear 2-zonneauto te openen. Reservaties stromen intussen volop binnen, ook van leasebedrijven.


Bij de onthulling van de Lightyear 2 stelde het Nederlandse bedrijf al bestellingen voor 21.000 exemplaren van de wagen had ontvangen. Die bestellingen stonden op naam van LeasePlan, Athlon, MyWheels én dus ook Arval – vier belangrijke partijen in de lease- en rideshare-industrie. Arval ziet de wagen als belangrijk middel om zijn doelstellingen voor elektrische wagens te bereiken. Arval-ceo Alain van Groenendael zegt tegen 2025 700.000 elektrische auto’s te willen leasen. De 10.000 auto’s die het nu bij Lightyear bestelde, vallen daar ook onder.

Vertrouwen in Lightyear 2

Dat een leasemaatschappij ineens zoveel wagens afneemt, zegt ook iets over het vertrouwen dat ze in de techniek hebben. Van Groenendael bevestigt dit: “De technologie van Lightyear is bewezen, betaalbaar, milieuvriendelijk en vormt een geweldige aanvulling op ons wagenpark.” Overigens is Arval pas na 2025 in staat de wagen in te zetten voor klanten: Lightyear verwacht de productie in 2025 op te starten. Vermoedelijk worden de eerste tweede-generatie zonnewagens daarna begin 2026 afgeleverd.

Lightyear 2

Het succes van de elektrische Lightyear 2 wordt ook gedreven door de kostprijs. Lightyear zegt de wagen te verkopen voor minder dan 40.000 euro. Uiteraard komen daar nog opties bij maar in de basis is het wel een van de goedkoopste elektrische wagens van dit moment. Koop je de Model 3 van Tesla – momenteel de benchmark voor betaalbare succesvolle elektrische auto’s – dan ben je minimaal 44.490 euro kwijt voor het basismodel (achterwielaandrijving).


Bij de Nederlandse autofabrikant komt de order van Arval binnen als flinke opsteker. Lightyear-ceo Lex Hoefsloot stelt dat leasemaatschappijen als Arval “een cruciale rol spelen om onze technologie voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken.” Niet alleen komt de techniek zo in handen van zo veel mogelijk mensen: de orders spekken ook de kas van Lightyear. De huidige orders hebben een waarde van 840 miljoen euro.

Ongekende elektrische range

De populariteit van de Lightyear 2 is waarschijnlijk ook toe te rekenen aan zijn elektrische range. Met een range van 800 kilometer is het koploper in zijn prijssegment. Enkel de Lucid Air blijft hem nog voor, maar een concurrent hoef je ‘m niet te noemen – hij heeft een adviesprijs van ruim 200.000 euro. Overigens doet de eerste generatie Lightyear het niet veel beter op dat vlak: die kost namelijk 250.000 euro. De eerste wagens daarvan zijn inmiddels geproduceerd.