Nieuws

Twitter is niet meer in staat content te modereren, zeggen insiders

Twitter
Musk ontsloeg de laatste weken heel wat Twitter-werknemers. Daardoor zou het platform nu niet meer in staat zijn content te modereren.

Sinds de Twitter-overname door Elon Musk menen heel wat gebruikers dat de hoeveelheid haatspraak aanzienlijk vermeerderd is. De vraag is natuurlijk: is dat effectief het geval? BBC-journaliste Marianna Spring sprak met enkele Twitter-insiders om uitsluitsel te krijgen.

Het onderzoek dat vandaag door de BBC gepubliceerd werd schetst geen rooskleurig beeld van de huidige toestand bij Twitter. De meest voorname oorzaak daarvoor ligt te zoeken bij de talloze ontslagen die de afgelopen maanden vielen bij het medium. Die conclusie trekt ook een van de ingenieurs waar Spring mee in gesprek kon gaan: “langs buiten ziet alles er in orde uit, maar van binnenuit wordt duidelijk dat de leidingen gesprongen zijn en de kraan blijft overlopen”.

Sinds Musk Twitter-CEO werd, ontsloeg hij ongeveer de helft van het totale werknemersbestand. Volledige teams werden tijdens die ontslagrondes ontbonden of verkleind. Daardoor moeten andere werknemers zich gaan bezighouden met andere taken, wat de werking van het platform geen goed doet. Een enkeling voert nu het werk van 20 mensen uit, aldus de ingenieur. Laat Musk ingenieurs van Tesla overkomen om code te beoordelen, krijgen ze daar doorgaans een paar dagen voor. Om de code te begrijpen zouden ze er volgens diezelfde ingenieur minstens “maanden” aan bezig moeten zijn.

Twitter is eigenlijk stuurloos

Er zijn verschillende mechanismes die het Twitter-gebruik in goede banen moeten leiden, alleen lijken deze niet meer naar behoren te werken. Daarvoor bestaat een simpele verklaring: de teams en personen achter deze functie bestaan niet meer of werden ontslagen. Delen van Twitter zijn daardoor stuurloos geworden. Dat is ook het geval voor Lisa Jennings Young, voormalig hoofd van contentdesign. Haar team ontwikkelde mee de ‘nudge’: een melding die je krijgt voor het plaatsen van een tweet die kwetsend kan overkomen. Onderzoek van Twitter wijst uit dat de ‘nudge’ een efficiënte tool is: veel gebruikers plaatsen hun post niet als ze eerst de melding krijgen. De functie lijkt echter niet altijd naar behoren te werken: Spring slaagde erin om een tweet te versturen waarin ze Twitter-medewerkers aanspoort om van de Golden Gate Bridge te springen.

Drie keer zoveel haat

Uit het proefondervindelijke onderzoek van Spring blijkt verder dat er meer gebruikers met haatspraak te kampen hebben. Zo interviewt ze een verkrachtingsslachtoffer dat plots wel heel veel haatvolle reacties onder haat tweets zag staan. Onder haar eigen tweets merkte Spring ook een vermeerdering van het aantal haatreacties op. Het International Centre for Journalists en de University of Sheffield becijferden dat Spring sinds Musk de Twitter-plak zwaait drie keer zoveel haatspraak moest incasseren.

Vanuit de socialemediawebsite kwam er geen reactie op het BBC-onderzoek – toch niet als je het persoonlijke Twitter-account van Musk niet meerekent. Hij verontschuldigde zich op sarcastische wijze voor van Twitter, ooit een “paradijs op internet”, een plek met trollen gemaakt te hebben.

elon musksociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken