Datatonic bemachtigt podiumplaats bij internationale wedstrijd
Datatonic is een Belgische startup met kantoren in Roeselare en Londen. Het kleine bedrijf telt slechts zeven medewerkers en helpt andere bedrijven groeien met behulp van analyses van grote hoeveelheden data. In de TIM Big Data Challenge namen ze het op tegen meer dan zevenhonderd andere onderzoeksteams, waaronder een team van IBM.
In de wedstrijd die werd georganiseerd door TIM, Telecom Italia Group, werd er aan dataontwikkelaars gevraagd een innovatief en bruikbaar idee te ontwikkelen waarmee de Italiaanse economie verbeterd kon worden. Florian Goossens van Datatonic besloot daarom een Investor Atlas te ontwikkelen. De online atlas toont de beste locaties voor het starten van een nieuwe zaak.
“Door miljarden telefoniegegevens van miljoenen Italianen te combineren met geografische en demografische cijfers tonen we waar de vraag naar een specifieke business het grootst is. Meteen tonen we ook de mogelijke concurrentie in de omgeving,” legt Nicolas Deruytter, medezaakvoerder van Datatonic, uit.
Dat dit concept aansloeg bij de jury bleek uit de finale scoring van de wedstrijd. Uit de meer dan zevenhonderd inzendingen belandde Datatonic namelijk bij de top drie, een hele eer voor een kleine startup. “Dat we als kleine Belgische starter grote multinationals en internationale universiteiten voor kunnen blijven is eigenlijk ongelooflijk,” laat een trotse Deruytter nog weten.