Belgische voorzichtigheid uit zich in minder koopbereidheid

De Belgische consument is optimistisch over de huidige economie, maar koestert minder positieve verwachtingen omtrent de inkomsten, wat ook het aankoopgedrag beïnvloedt.

Het consumentenklimaat in Europa blijft evolueren in positieve richting, maar er zijn grote landelijke verschillen, zo blijkt uit het onderzoek van GfK. Het onderzoeksbureau bestudeert elk kwartaal de verwachtingen van de consument omtrent de huidige economie. Daarvoor worden scores opgeteld voor drie indicatoren: de visie op de economie, verwachtingen rond inkomsten en het vermogen om te kopen.

Voorzichtig positief

De Belgische consumenten eindigen het kwartaal eerder optimistisch. De Belg is positiever over de economie dan een jaar geleden, waardoor de indicator met ruim 20 punten toenam tot een totaal van 14,2. Qua inkomsten stelt de Belgische consument zich dan weer voorzichtiger op, met een uiteindelijke score van -8,1. Dat is 11 punten minder dan het vorige kwartaal, maar nog steeds meer dan wat in 2016 werd opgetekend: toen schommelde de indicator rond -17.

Die voorzichtigheid wordt eveneens merkbaar in de koopbereidheid. De score van 13,5 punten komt overeen met de score in 2016, maar is een stap terug van het vorige kwartaal. Vooral grotere aankopen zouden hieronder leiden.

‘Macron-effect’

Over het algemeen zijn de Europese consumenten overwegend positief, volgens het onderzoek. In Duitsland en Frankrijk wordt blijk gegeven van meer optimisme, terwijl de verwachtingen gedaald zijn in Oost-Europese landen als Polen en Tsjechië. Als reden voor het optimisme, wordt onder andere verwezen naar de aanstelling van de Franse president.

‘Een van de opvallende resultaten in het tweede kwartaal was het ‘Macron-effect’ in Frankrijk, wat een opmerkelijk positief effect had op het humeur van de Fransen,’ zegt consumentenexpert Rolf Bürkl. ‘De Britse consumenten hebben de Brexit-gesprekken blijkbaar met sceptische blik gevolgd, wat werd gereflecteerd in zwakke resultaten op de indicatoren. De winnaars van dit kwartaal zijn onder andere Spanje en Portugal, waar consumenten opnieuw een meer zekere houding aannemen door de herstellende economie.’

 

https://www.twinkle.be/nieuws/168376/top-3-ergernissen-mobiel-surfen/

 


 

 

belgbusinesseuropaonderzoek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600