Twitter verwijdert legacy-verificatievinkjes op 1 april
Legacy-verificatievinkjes moesten binnen enkele maanden van Twitter verdwijnen, schreef Musk in december op datzelfde platform. Chief Twitt noemde de manier waarop deze legacy-verificaties aan gebruikers werden uitgedeeld ‘corrupt en onzinnig’. Bovendien had het de verificatieoptie inmiddels ingebakken in zijn Blue-abonnement. Voor Elon Musk dus de uitgelezen kans om oud-geverifieerden over te halen zich op het Blue-abonnement te abonneren om dat verificatievinkje te behouden.
Overstappen naar Blue
Degenen die zo’n legacy-verificatievinkje bezaten moesten overigens niet direct overstappen. Tot op heden bezitten de legacy-geverifieerden namelijk nog steeds het vinkje. Wel wijzigde Musk de tekst bij het legacy-vinkje. “Dit is een oud geverifieerd account. Het kan wel of niet toonaangevend zijn”, schrijft Twitter in de pop-up.
Op 1 april is het gedaan met oude toonaangevende accounts en moeten ook zij geloven aan Blue, of verliezen ze definitief hun vinkje. Een abonnement op Twitter Blue kost minimaal 8 euro per maand. Gebruikers die abonnee worden via de Android of iOS-app betalen nog iets meer – namelijk 11 euro per maand. Twitter biedt ook een jaarabonnement aan tegen 12 procent korting.
Blue biedt gebruikers overigens niet enkel toegang tot het verificatievinkje. Met het abonnement op Twitter krijg je eveneens volgende voordelen:
- Berichten van betalende gebruikers krijgen een hogere rangschikking in antwoorden en zoekopdrachten;
- Twitter biedt Blue-klanten de mogelijkheid langere video’s in 1080p (Full HD) resolutie te uploaden;
- De tijdlijn van abonnees moet (binnenkort) tot de helft minder advertenties bevatten. Wanneer deze functie exact beschikbaar komt is niet geweten;
- Enkel met dit abonnement kun je tweets bewerken, bladwijzermappen aanmaken en krijg je vroege toegang tot nieuwe functies.
Oude legacy verificatievinkjes
Of veel legacy-accounts gaan overstappen op Blue is maar de vraag. De oude vinkjes werden gratis uitgereikt aan accounts – zowel bedrijven als individuen – vanuit een publiek belang. Het ging dan om grote bedrijven, maar ook journalisten, politici, zangers en andere bekende figuren.